loading...
مقالات پزشکی
پزشکان بازدید : 10 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
نوسانات نرخ ارز مهار مي‌‌ شود؟
جام جم آنلاين: در حالي كه قيمت دلار و سكه ديروز مرزهاي جديدي را درنورديد، بانك مركزي اطمينان داد با «عمق بخشيدن» به فعاليت مركز مبادله‌ ارزي بزودي جلوي نوسانات فعلي قيمت ارز گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، ديروز قيمت دلار با عبور از مرز 2600 تومان تا عصر به 2640 تومان رسيد. اين قيمت نسبت به روز سه‌شنبه حدود 80 تومان افزايش نشان مي‌دهد. قيمت دلار در بازار سه‌شنبه هفته جاري 2560 تومان گزارش شده بود. همچنين يورو از مرز 3400 تومان عبور کرد.

اثرات رواني است

با وجود اين‌كه اين افزايش قيمت همزمان با سومين روز كاري مركز مبادلات ارزي روي داد و شايد بسياري از كارشناسان و ناظران اين افزايش قيمت را به علت تاثير معكوس اين مركز بر بازار بدانند، اما صمد كريمي، سخنگوي مركز مبادلات ارزي در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اين موضوع را رد كرد.

وي تصريح كرد: اين صحيح است كه مركز مبادلات ارزي به دليل تازه‌كار بودن، هنوز مكانيسم‌هاي كافي براي انجام سريع برخي مبادلات را ندارد. اما حق بدهيد كه هنوز سه روز از آغاز به كار اين مركز مي‌گذرد. ما مشكلات موجود در كار اين مركز را در كميته‌هاي ويژه‌اي در اسرع وقت رفع مي‌كنيم و هر روز كه مي‌گذرد، تخصيص ارز به اولويت‌هاي سه، چهار و پنج روان‌تر و سريع‌تر مي‌شود.

وي اظهار كرد: اهميت تخصيص ارز به اين اولويت‌ها اين است كه موضوع آن مواد اوليه بخش‌هاي توليدي بويژه كشاورزي و صنعت است. يعني هر چه تخصيص ارز اين اولويت‌ها روان‌تر شود، ورود مواد اوليه سريع‌تر انجام شده و كار توليد و ورود كالا به بازار سرعت مي‌گيرد. لذا مدت زمان كمي لازم است تا اثرات تخصيص ارز از اين مركز بر قيمت‌ها و از جمله قيمت ارز آشكار شود.

وي افزود: چند روز كه بگذرد، فعاليت اين مركز سيگنال‌هاي مثبت و مناسبي را به گروه‌هاي مختلف مصرف‌كننده ارز شامل سرمايه‌گذاران، واردكنندگان ، صادركنندگان و مصرف‌كنندگان ارسال مي‌كند. علت اصلي اين سيگنال‌ها نيز اين است كه كم‌كم ثبات در عرضه ارز به وجود مي‌آيد، يعني بخش عمده تقاضاي ارز كه مربوط به ارز واردات است به طور كاناليزه شده كنترل و به سرعت به آنان ارز تخصيص مي‌يابد.

كريمي اظهار كرد: لذا هم عرضه ارز ثبات مي‌يابد و هم تقاضاي واردات ارز كم‌كم از كف بازار جمع مي‌شود. در نتيجه ارز موجود در بازار كفاف نيازهاي پس‌اندازي ارز را خواهد داد و شاهد كاهش قيمت‌ها خواهيم بود.

سخنگوي مركز مبادلات ارزي با اشاره به ريشه افزايش قيمت ارز گفت: ريشه اصلي رشد قيمت ارز جو رواني است و لذا رسانه‌ها بايد كمك كنند كه جو رو به آرامش بگذارد. در اين شرايط هيچ عامل ديگري به اندازه اثر رواني بر قيمت ارز تاثير نمي‌گذارد. اين در حالي است كه ارز به اندازه كافي موجود است و تخصيص‌ها نيز در حال روان‌تر شدن است.

وي پيش‌بيني كرد وضع حبابي بازار ارز تا چند روز ديگر شكسته شده و قيمت‌ها سقوط كند.

آثار مركز مبادلات ارزي پديدار مي‌شود

در همين حال وزير صنعت، معدن و تجارت ابراز اميدواري كرد با ادامه فعاليت مركز مبادلات ارزي به‌تدريج فعالان اقتصادي شناخت بيشتري از آن پيدا كنند تا اين مركز بتواند نقش خود را به‌عنوان محلي براي مبادله ارز صادركنندگان و نياز واردكنندگان ايفا كند.

به گزارش شبكه اطلاع‌رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)، مهدي غضنفري در حاشيه نشست مشترك با جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مسوولان بانك مركزي و برخي دستگاه‌هاي ذي‌ربط درخصوص مركز مبادلات ارزي، گفت: چشم‌انداز كلي اين است كه به‌تدريج آثار مثبت اين حركت در بازار ارز پديدار شود.

غضنفري با بيان اين‌كه راه‌اندازي مركز مبادلات ارزي كار جديدي است كه نيازمند مراقبت ويژه است، افزود: البته راهكار مناسبي است كه شفافيت معامله در آن مشاهده شود.

از نظر وزير صنعت، معدن و تجارت، وجه مميزه مركز مبادلات ارزي اختصاص نداشتن آن به يك گروه خاص است و همه صادركنندگان مي‌توانند در اين مكان ارز خود را عرضه كنند و به‌تدريج نيز ساير اولويت‌هاي كالايي ديگر اضافه خواهد شد.وي با تصريح بر اين‌كه حتي در آينده تامين بخشي از ارز مورد نياز خدمات در فرآيند فعاليت مركز مبادلات ارزي پيش‌بيني شده، گفت: درباره نتايج مثبت اين طرح بايد صبور بود و به اجراي بهتر آن كمك كرد.

به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، تخصيص ارز مورد نياز اولويت‌هاي سه تا پنج با دو درصد پايين‌تر از نرخ بازار مي‌تواند به كاهش قيمت تمام شده توليد كمك كند و در عين حال اين بازار قادر خواهد بود تا نقش رهبري قيمت را برعهده گيرد زيرا اگر حجم فروش بالا رود، به معناي اين است كه عرضه ارز به اين اولويت‌ها روي قيمت كلي بازار ارز تاثير مثبتي گذاشته است.

وي افزود: همچنين از آنجايي كه مركز مبادلات ارزي مي‌تواند بخشي از نياز متقاضيان ارز را در بازار آزاد به سمت خود جذب كند، فشار در بازار كمتر خواهد شد و طبيعتا باعث كاهش تقاضا در بازار آزاد مي‌شود كه به‌طور غيرمستقيم آثار كاهش قيمت ارز را خواهد داشت و در كل اگر تعداد عرضه‌كنندگان ارز بيشتر شود، دسترسي به ارز راحت‌تر بوده و آثار طبيعي آن بهبود قيمت در بازار خواهد بود.

تغييري در ثبت سفارش اتفاق نيفتاده است

همچنين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: تغييري در سطح تقاضاي كالاي وارداتي از طريق ثبت سفارش اتفاق نيفتاده و كماكان در گروه‌هاي كالايي ثبت سفارش صورت مي‌گيرد.

حميد صافدل در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: گروه‌هاي اول و دوم كالاهايشان را به نرخ ارز مرجع دريافت مي‌كنند و گروه‌هاي سه به بعد با نرخ مبادله‌اي در مركز مبادله ارز با استفاده از تسهيلاتي كه در پنجره‌ واحد اجرا شده ، ارزشان را دريافت مي‌كنند.

وي افزود: اين نرخ طي روز‌هاي گذشته در سه نوبت از طريق بانك مركزي اعلام شده ؛ لذا به نظر مي‌رسد ارباب رجوع طي اين روزها آشنايي بيشتري با اين مركز يافته و در مورد فرآيند‌هاي اداري آن توجيه شده‌اند.

صافدل اظهار كرد: انتظار مي‌رود طي روزهاي آتي مراجعات بيشتري به اين مركز داشته باشيم و اميدواريم با استقرار نمايندگان بيشتري از بانك‌هاي عامل و با اختصاص ظرفيت‌هاي بيشتر، به تدريج نسبت به پاسخگويي ساير اولويت‌هاي كالايي به ترتيبي كه قبلا اطلاع‌رساني شده، انجام دهيم.

معاملات 24 ميليون دلاري در اتاق

در همين حال ميزان تبادلات ارزي در سومين روز فعاليت مركز مبادلات ارزي (ديروز/ چهارشنبه) بالغ بر 14 ميليون دلار اعلام شد.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، ميزان مبادلات معادل چهار ميليون دلار نسبت به روز قبل از آن (سه‌شنبه هفته جاري) افزايش نشان مي‌دهد.

سه‌شنبه هفته جاري ميزان تبادلات در مركز ياد شده بالغ بر 10 ميليون دلار بوده است كه با احتساب 14 ميليون دلار روز جاري، اين ميزان از مرز 24 ميليون دلار گذشت.

بانك مركزي همچنين اعلام كرد: مركز مبادلات ارزي امروز پنجشنبه نيز باز بوده و پاسخگوي مراجعان خواهد بود.

پزشکان بازدید : 19 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)

donya-e-eqtesad
www.donya-e-eqtesad.com/ - Translate this page
دنياي اقتصاد- رکوردزنیهای بورس تهران که هفته نخست مهرماه را به بهترین هفته معاملاتی سال 91 تبدیل کرده بود، در نخستین روز هفته دوم مهر ماه ادامه پیدا کرد.
خودرو‎ - نارضايتي از قيمتگذاري ارز‎ - مسکن و عمران‎ - خبر‎
مطالب اقتصادی روز ایران و جهان
noryab2010.blogfa.com/ - Translate this page
16 مه 2012‎ – به گزارش ايرنا، نرخ سكه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز جاری و در زمان انتشار خبر با ۳۰ هزار تومان كاهش نسبت به روز گذشته( سه شنبه) به ۶۲۵ هزار ...
مطالب اقتصادی روز ایران و جهان - طنزهای اقتصادی
noryab2010.blogfa.com/page/cat-1.aspx - Translate this page
طنزهای اقتصادی. اقتصاد مرسوم : دو تا گاو ماده دارین ... یكیش رو می فروشین و یه گاو نر می خرین... به تعداد گاوهای گله ی شما افزوده میشه و اقتصاد رشد می كنه.
آرشيو مطالب - مطالب اقتصادی روز ایران و جهان
noryab2010.blogfa.com/posts - Translate this page
مطالب اقتصادی روز ایران و جهان · كاهش ۳۰ هزار توماني قيمت سكه - چهارشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1391 اگر قصد وام گرفتن دارید این گزارش را بخوانید - دوشنبه ...
آفتاب» بایگانی وبلاگ » بهترین مطالب اقتصادی در 7 روز گذشتهاخبار و مطالب خواندنی | اقتصادی
www.iranerooz.com/news/econ/ - Translate this page
مطالبی که با موضوع اخبار و مطالب خواندنی - اقتصادی موجود می باشند را مشاهده می کنید .
اخبار و مطالب خواندنی | اقتصادی صفحه 420
www.iranerooz.com › ... › اقتصادی - Translate this page
1 آوريل 2011‎ – مطالبی که با موضوع اخبار و مطالب خواندنی - اقتصادی در صفحه 420 موجود می باشند را مشاهده می کنید .
انواع نگاه اقتصادی در کشورهای مختلف
hshapouri.blogfa.com/.../انواع-نگاه-اقتصادی-در-ک... - Translate this page
جدید ترین مطالب خواندنی و لینکهای مفید - انواع نگاه اقتصادی در کشورهای مختلف -
انواع نگاه اقتصادی در کشورهای مختلف - جدید ترین مطالب خواندنی و ...
hshapouri.blogfa.com/post/415 - Translate this page
دو تا گاو ماده دارين.... يكيش رو می فروشين و يه گاو نر می خرين...به تعداد گاوهای گله شما افزوده ميشه و اقتصاد رشد می كنه...پول براتون همينطور سرازير ميشه و میتونين ...
Motafeq | مطلب جالب و خواندنی: اقتصاد گاوی
motafeq.com/?p=10085 - Translate this page
مطلب جالب و خواندنی: اقتصاد گاوی. by admin. 29, September 2011مطالب جالب. مطلب جالب وخواندنی: اقتصاد گاوی. اقتصاد گاوی : دو تا گاو ماده دارين. يكيش رو ...
مطالب خواندني اقتصادي
www.karyabi24.com/mataleb/eghtesadi/ - Translate this page
در سايت ثبت نام كنيد و با ارسال مطالب مفيد خود ما را در امر مهم اطلاع رساني ياري رسانيد بزرگترين مرجع اطلاع رساني كار و فرصت هاي شغلي و اخبار استخدام ...
خبر سیاسی و ورزشی و اقتصادی - آگهی،مطالب خواندنی،عکس دیدنی
iranipasand.persianblog.ir/.../آگهی_،_خبر_سیاسی... - Translate this page
سلام. وقت بخیر عزیزان. برای دیدن عکسهای جالب و متنوع و زیبا. خواندن اخبار روز ( سیاسی ، ورزشی، اقتصادی ...) مطالعه مطالب جالب و خواندنی. دانلود نرم افزار. دانلود آهنگ ...
مفسدان اقتصادی - مطالب خواندنی
nabipour.persianblog.ir/tag/مفسدان_اقتصادی - Translate this page
7 ژوئن 2011‎ – (به نقل از سایت تابناک). حکم دو مدیر سابق متهم در شرکت دخانیات، هفت کلاهبردار بانک ملی و متهم کلاهبرداری 50 میلیون دلاری از بانکهای ملی و سپه ...
مطالب خواندنی | پرتال اقتصاد ایران ( اخبار , اقتصاد , بورس , بیمه ...
makki.ir/taxonomy/term/94 - Translate this page
یکی از شگفت انگیزترین رکوردهای جهان در کتاب گینس بی شک رکورد پر سوراخ ترین انسان جهان می باشد که خانوم الن دیویدسون توانسته است با بیش از ۴٫۲۲۵ سوارخ ...
چند طنز اقتصادی - مطالب خواندنی - اخبار مدیریت : مدیران ایران
www.modiriran.ir/modules/news/article.php?... - Translate this page
مطالب خواندنی : چند طنز اقتصادی. فرستنده mafakheri در تاريخ ۱۳۸۹/۵/۴ ۳:۱۰:۰۰ (1713 بار خوانده شده) خبرهای فرستاده شده توسط این شخص · Open in new window 1.
درس جهاد اقتصادی مرحوم قاضی در 100 سال پیش - مطالب خواندنی - اخبار ...
www.modiriran.ir/modules/news/article.php?... - Translate this page
10 سپتامبر 2011‎ – حضور در جمع مدیران ایران ، دریافت خدمات و مطالب متناسب با نیاز شغلی و صنعت شما ، صدور کارت شناسایی ، ارتباط با دیگر مدیران ایران و .
مطالب خواندنی - قهوه فوری استارباکس؛ آغاز پایان یک امپراتوری - اخبار ...
www.modiriran.ir/modules/news/index.php?...18 - Translate this page
10+ items – مطالب خواندنی - قهوه فوری استارباکس؛ آغاز پایان یک امپراتوری ...
مطالب خواندنی : قهوه فوری استارباکس؛ آغاز پایان یک امپراتوری    فرستنده abtin2
مطالب خواندنی : درس جهاد اقتصادی مرحوم قاضی در 100 سال پیش    فرستنده justice
هم صدا - سياسي،اجتماعي،اقتصادي
www.hamseda.ir/fa/politic - Translate this page
از سرويس هاي سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگ و ادب و گوناگون سايت هم صدا بازديد ... اقتصاد ایران گرفتار سوء مدیریتها است ... مطالب خواندني سياسي اجتماعي .
مطالب خواندنی جالب 90 - ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ 20
eghtesade20.blogfa.com/post-107.aspx - Translate this page
ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ 20 - مطالب خواندنی جالب 90 - - ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ 20. ... ماليات بر ارزش افزوده چيست؟ بررسي آثار بودجه در نظامهاي اقتصادي ايران و تركيه · در باره بودجه · پولشويي واثرات ...
بهترین مطالب در خصوص جهان اقتصاد
www.tebyanihaa.com/Economic.html - Translate this page
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید ! ... ورود به بخش قوانین اقتصادی و مشاهده سایر مطالب خواندنی. تازه ها در اقتصاد ...
بزرگترین مرجع ارائه مطالب اقتصادی - مطالب طنز و خواندنی
hkheconomy.blogfa.com/cat-7.aspx?p=2 - Translate this page
بزرگترین مرجع ارائه مطالب اقتصادی - مطالب طنز و خواندنی -
مطالب طنز و خواندنی - وبلاگ اقتصادی حامد خانی
hkheconomy.blogfa.com/cat-7.aspx - Translate this page
هنوز کارد به استخوانشان نرسیده است؛ مجال زندگی آنقدر هم که فکر میکنند تنگ نشده؛ نه مشکلی ریشهای دارند نه معضلی غیرقابل حل؛ فقط بیحوصلهاند، عجول و کمطاقت.
بزرگترین مرجع ارائه مطالب اقتصادی - جالب و خواندنی از باورهای عامیانه ...
hkheconomy.blogfa.com/post-42.aspx - Translate this page
بزرگترین مرجع ارائه مطالب اقتصادی - جالب و خواندنی از باورهای عامیانه مردم -
Category خبرها, اقتصادی, اجتماعی, بین الملل, مطالب خواندنی ...
www.momtaznews.com/.../خبرها-اقتصادی-اجتماعی... - Translate this page
8 سپتامبر 2012‎ – ... اقتصادی · اجتماعی · علمی · فناوری اطلاعات · گوناگون · خودرو · استخدام. Tag archive for 'خبرها, اقتصادی, اجتماعی, بين الملل, مطالب خواندنی' ...
مطالب خواندنی و دیدنی 【ツ】 - اقتصاد ایران
amirsahra.rozblog.com/tag/اقتصاد+ایران - Translate this page
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان ۩۞۩ مطالب خواندنی و دیدنی ۩۞۩ وآدرس http://funnn.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته ...
گلچینــ مطالبــ خواندنیـ - معرفی 10 اقتصاد برتر و نو ظهور!
mr-mohammad.mihanblog.com/post/85 - Translate this page
5 آگوست 2011‎ – این روزها در دنیای اقتصاد و کسب و کار با نام کشورهایی برخورد می کنیم که تا پیش از این یا اصلا خبری از آنها در اقتصاد دنیا نبود یا خیلی کم با ...
گروه آموزشی اقتصاد استان کرمانشاه - مطالب خواندنی و جالب
www.gae1.blogfa.com/post-25.aspx - Translate this page
گروه آموزشی اقتصاد استان کرمانشاه - مطالب خواندنی و جالب - اقتصادی و اجتماعی.
.::مطالب جذاب و خواندنی از سراسر دنیا::. - اقتصاد و دو گاو
matlab0098.blogfa.com/post-100.aspx - Translate this page
اقتصادپاکستانی!!! هیچ گاوی ندارین...ادعا میکنید که گاوهای هندی مال شماست...از امریکا طلب کمک مالی میکنید از چین طلب کمک نظامی میکنید...از انگلیس هواپیما جنگی.
هفت سین از نوع اقتصادی | بهگر | خواندنی - دیدنی
www.behgar.net/هفت-سین-از-نوع-اقتصادی/ - Translate this page
مطالب خواندنی عکس های دیدنی ... به گزارش باشگاه خبر نگاران هفت سین اقتصادی به این شرح است : سکه : از خاصیت نقدشوندگی بسیار بالاتری برخوردار است، و ...
مطالب جالب و خواندنی - جمعيت و اقتصاد
halkon.blogfa.com/tag/جمعيت-و-اقتصاد - Translate this page
مطالب جالب و خواندنی - جمعيت و اقتصاد - زنگ تفریح.
استانداری یزد - مطالب اقتصادي
planning.ostanyazd.ir/c/portal/layout?p_l_id... - Translate this page
مطالب خواندني. سايتهاي مرتبط استانداري يزددفتر آمار واطلاعات استانداري يزدسايت ومركزخدمات سرمايه گذاري استان يزدوزارت كشورمركز آمار ايرانمعاونت برنامه ريزي ...
اخبار و مطالب خواندنی | سایت تفریحی شادترین | اس ام اس و پیامک جدید ...
www.shadtarin.ir/category/...و-مطالب-خواندنی/.../4 - Translate this page
6 فوریه 2012‎ – توقف پیش فروش چهارماهه سکه. 134; ۱۵ بهمن ۱۳۹۰; اخبار, اخبار و مطالب خواندنی, اقتصادی · T30796825 2232981 توقف پیش فروش چهارماهه سکه ...
جدید ترین مطالب خواندنی و لینکهای مفید
team88.persianblog.ir/ - Translate this page
جدید ترین مطالب خواندنی و لینکهای مفید. ... به اعتقاد کارشناسان اقتصادی هیچ سیاستمدار مقتدر و پر نفوذی در دنیا طی سالهای اخیر به اندازه پوتین به فکر افزایش ...
مطالب خواندنی - غله و بازرگانی منطقه شش کرمان
gtc6.kr.ir/index.php?option=com...id... - Translate this page
عدالت اجتماعي و توسعه فعاليتهاي اقتصادي در بخش بازرگØ. ... پاسخ : با استناد به ماده 19 قانون تشکیل مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ... راهنما و مطالب خواندنی ...
کوتاه و خواندنی | رشد و توسعه اقتصادی | IIP Digital | وزارت امورخارجه ...
iipdigital.usembassy.gov/.../economicgrowthandde... - Translate this page
22 سپتامبر 2012‎ – مسير فعلی: صفحۀ اصلی >; رشد و توسعه اقتصادی; >; کوتاه و خواندنی ... آموزگاران می توانند از مطالب آنلاین رایگان و قابل دسترس استفاده کنند ...
پول در چه رشتههایی است؟ | مطالب خواندنی
www.sootak.ir/مطالب-خواندنی/مطالب-خواندنی/پول-... - Translate this page
مطالب خواندنی پول در چه رشتههایی است؟ ... نتایج این تحقیقات نشان میدهند که رشتههایی مانند حقوق، علوم اقتصادی یا پزشکی و با کمی فاصله، علوم ریاضی، طبیعی و ...
مرند و جلفا یوردو marand o jolfa - مطالب خواندنی
marandimiz90.blogfa.com/cat-11.aspx - Translate this page
مرند و جلفا یوردو marand o jolfa - مطالب خواندنی - مطالب علمی-اقتصادی سیاسی و اجتماعی و اخبار داغ روز مرند، جلفا، هادیشهر و حومه.
مطالب خواندنی - واژه ای بنام انتظار
soushiant.persianblog.ir/tag/مطالب_خواندنی - Translate this page
18 سپتامبر 2012‎ – مطالب خواندنی(٤٥) ... مهماندار رفت و چند دقیقه بعد برگشت و گفت: “خانوم، همانطور که گفتم تمامی صندلی ها در این قسمت اقتصادی پر هستند، من با ...
خبرگزاری کانون انجمن های صنایع غذایی ایران,مطالب خواندني
ifif.ir/fa/index.asp?p=pages&id=129 - Translate this page
مطالب خواندني,خبرگزاری کانون انجمن های صنایع غذایی ایران, ... دريايي، دستكاريهاي ژنتيكي و پرورش اقتصادي موجودات دريايي و بسياري از موارد ديگر، بدون استفاده از ...
مطالب مدیریتی خواندنی
emodiran.com/.../cat.../t:مطالب_مدیریتی_خواندنی - Translate this page
مطالب جالب و خواندنی در زمینه مدیریت، بازاریابی، بازار کار و کاریابی. ... شاخص های اقتصادی از دیدگاه شاه عباس ! حکایت های مدیریتی ملانصرالدین ! تفاوت های مدیریت ...
جملات زیبا،متن عاشقانه،مطالب جالب،مطالب خواندنی،مطالب زیبا،مطالب ...
www.beytoote.com/fun/visual/ - Translate this page
مطالب زیبا,مطالب زیبا و خواندنی,زیباترین جملات عاشقانه,سرگرمی,جن,داستان عاشقانه ... سخنان بزرگان, مطالب خواندنی, مطالب آموزنده ... خنده, مطالب جالب و خواندنی, درس زندگی ..... اخبار علمی و آموزشی · اخبار اقتصادی و بازرگانی · اخبار کنکور و دانشگاه ...
شگرد اقتصادی ملانصرالدین
www.beytoote.com/.../economic-mollanasreddin.h... - Translate this page
... ملک و سلطنت ! حکایت,حکایت خواندنی,حکایت کوتاه ... شگرد اقتصادی ملانصرالدین ... تازه ترین مطالب سرگرمی(مطالب خواندنی ، ضرب المثل ، فال ، طنز ، اس ام اس و ...) ...
مطلب جالب و خواندنی در مورد پسرها
www.beytoote.com/.../read-interesting-article-boys... - Translate this page
دختران ایرانی مطالب خواندنی جالب شخصیت های کارتونی عکس پسرهای ایرانی,مطالب خواندنی روز,فرهنگ,خواستگاری,مطالب خواندنی,اسید پاشی,شخصیت کارتونی ...
مطالب زیبا و خواندنی - علت عدم توسعه سرمايه داري وصنعتي شدن درايران ...
datis.blogfa.com/post/3 - Translate this page
مطالب زیبا و خواندنی - علت عدم توسعه سرمايه داري وصنعتي شدن درايران چيست - ... صدمات بي شماري به بافتهاي اجتماعي وازآن مهمتر بافتهاي اقتصادي ايران وارد آورد.
مطالب خواندنی - پایگاه اطلاع رسانی صنعت
www.myindustry.ir/analytical.../interesting.html - Translate this page
3 روز پیش‎ – صفحه اصلییادداشتهای تحلیلی و مدیریتیمطالب خواندنی ... دکتر مایکل نایلور از دانشکدۀ اقتصاد و فاینانس دانشگاه Massey نیوزلند، به رتبه بندی ...
مطالب خواندنی و طنز
www.irannaz.com/news_cats_3.html - Translate this page
مطالب خواندنی و طنز. واکنش دخترها و پسرها نسبت به نمره امتحان (طنز) ازدواج و زندگی عجیب یک خانم با پدر خود! (+عکس) اعتیاد عجیب یک پیرزن آمریکایی به ازدواج!
کتابخانه ای پر از مطالب خواندنی و دیدنی - علل اختلاس 3000میلیاردی
mfzmm.blogfa.com/post-2385.aspx - Translate this page
کتابخانه ای پر از مطالب خواندنی و دیدنی ... این روزها نقل محافل اعم از سیاسی، فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی موضوع «اختلاس سه هزار میلیاردی» از سیتم بانكی كشور ...
بهترین مطالب در خصوص خانواده خوشبخت
www.tebyan-zn.ir/blest_family.html - Translate this page
ورود به بخش خانواده تک سرپرست و مشاهده سایر مطالب خواندنی. تازه ها در اقتصاد خانواده. کسي که جامعه را ثروتمند مي کند! در اين الگو، زنان که مديريت اقتصادي خانواده ها را ...
مطالب خواندنی و عکسهای جالب
ariaclick.com/1389.../1389-06-18-14-59-51.html - Translate this page
100+ items – شما اینجا هستید: آریاکلیک · تفریح و سرگرمی مطالب خواندنی و ...
درس راهب پیر به شاگردش    533
مانعى در مسير    329
مطالب جالب و خواندنی - تکناز
www.taknaz.ir/news_cats_74.html - Translate this page
تکناز ,دیدنی ها, کامپیوتر, خبری ,پزشکی ,مذهبی , عکس , مطالب جالب و خواندنی ,آموزشی. ... منو اصلی تماس با ما · منو اصلی تعرفه تبلیغات · منو اصلی مطالب ارسالی شما ...
مطالب خواندنی هفته: شماره اول - وبلاگینا
weblogina.com/introduction/week-21-27-april/ - Translate this page
قرار است تا از این به بعد شنبه هر هفته، مطالب جالب و خواندنی هفته گذشته وبلاگهای فناوری وبلاگستان را ... گیک ها و اقتصاد تجربه محور از نارنجی درست لینک نشده.
مطالب جالب و خواندنی - ایران ویج
www.iranvij.ir/category/utility/funny - Translate this page
پربازدیدترین مطالب امروز. ماجرا کاریکاتور روزنامه شرق چه بود که گفتند به ... جــهـان · واکنش ایران به نقاشی نتانیاهو درسازمان ملل. آرشیو مطالب جالب و خواندنی ...
چند مطلب خواندنی در مورد ریاضی - دانشنامه اقتصاد و مدیریت
www.daneshnamah.com/.../3311-1390-09-29-09-... - Translate this page
20 دسامبر 2011‎ – درین نوشتار قصد دارم تا چند مطلب جالبی را که در مورد ریاضیات نمیدانستید یکجا تقدیم تان کنم. امیدوارم مورد استفاده و پسندتان قرار گیرند.
MBA - مطالب خواندنی
fanavarii.blogfa.com/cat-15.aspx - Translate this page
مطالب جالب پیرامون مدیریت .... شاخص میدان فردوسی: نکته ای که خاص اقتصاد ایران است؛ شاخص میدان فردوسی است. یعنی دو نرخ ارز، در اقتصاد ایران مطرح می شود یکی ...
3Nasl.com | سه نسل
www.3nasl.com/ - Translate this page
مطالب و مقاله ها. اخبار ایران و جهان · دانستنیهای زندگی · فرهنگ و هنر · اقتصاد و تجارت · بهداشت و سلامت ·  به ...

پزشکان بازدید : 8 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
کاهش 22دلاري قيمت جهاني طلا
جام جم آنلاين: به دنبال تشدید نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو قیمت طلا در بازار جهانی ۲۲ دلار کاهش یافت و به کمترین رقم طی ۲ هفته گذشته رسید.

در معاملات امروز بازارهای جهانی قیمت طلا به شدت کاهش یافت و به کمترین رقم طی 2 هفته گذشته رسید.

امروز قیمت هر اونس طلا در بازار نیویورک با 22 دلار کاهش نسبت به روز گذشته مواجه شد و  به 1744 دلار رسید. قیمت طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از 30 دلار در هر اونس کاهش داشته است.

بر اساس گزارش رویترز مجموعه ای از عوامل مختلف باعث افت شدید قیمت طلا طی هفته جاری شده است که از آن جمله عبارتند از تشدید بحران یورو، افت شاخص بورس ها، بدتر شدن وضعیت اقتصادی آمریکا، افزایش ارزش دلار و همچنین افزایش عرضه طلا در بازار توسط سرمایه گذاران.

قیمت طلا در ماه جاری و پس از امیدواری سرمایه گذاران نسبت به ارائه بسته محرک اقتصادی جدید از سوی بانک مرکزی آمریکا به بالاترین رقم طی شش ماه و نیم گذشته رسیده بود.

بر اساس جدیدترین گزارش ها دولت اسپانیا با دریافت کمک 100 میلیارد یورویی از نهادهای بین المللی نتوانسته است بحران مالی خود را حل کند و به دریافت کمک های جدید نیاز دارد.(فارس)

پزشکان بازدید : 13 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
وزيراموراقتصادي و دارايي:
ارز 2400 تومان هم مشتري ندارد
جام جم آنلاين: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید بررسی کنیم که چگونه است بانک مرکزی ارزهای صندوق توسعه ملی و سهم نفت را نمی‌تواند به قیمت دو هزار و 404 تومان بفروشد اما در جای دیگر این ارز با قیمتی بیشتر معامله می‌شود.

سیدشمس الدین حسینی پس از جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران فزود: احساس می کنم این نوع معاملات صوری است؛ بنابراین باید اجازه داد تا جلوتر برویم و این مسایل را بررسی کنیم.

وی بانک مرکزی را بانی تبدیل ارز به ریال دانست و گفت: براساس بند 7 قانون بودجه سال 91 شرکت ها و موسسات و دستگاه های دولتی موظفند ارزهای خود را با هماهنگی با بانک مرکزی تبدیل کنند.

حسینی ادامه داد: این درست است که صندوق توسعه ملی باید 23 درصد از منابع ارزی حاصل از صادرات نفت و مواد مرتبط را دریافت کند اما این تبدیل باید از طریق بانک مرکزی صورت گیرد.

وی افزود: شرکت نفت 14.5 درصد از درآمد حاصل از صادرات در حوزه نفت و میعانات را دریافت می کند و اگر نیاز باشد بخشی از آن را به ریال تبدیل کند، این کار باید از طریق بانک مرکزی صورت گیرد و سایر دستگاه ها هم باید به همین نحو عمل کنند اما ریال آن مربوط به بانک مرکزی یا خزانه نیست.

حسینی گفت: به طور نمونه 10 تا 20 میلیون دلاری که در مرکز مبادلات ارزی در چند روز گذشته فروخته شده، ریال آن مربوط به صاحب ارز است و مالک این پول دولت نیست که بتواند آن را یارانه بدهد و یا خرج چیزهای دیگر کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اولویت های کالایی نیز گفت: در اولویت های یک و دو هیچ تردید و ابهامی نیست و این اولویت ها مربوط به موادغذایی، نهاده های خاص دامی و کشاورزی، دارو و نیازهای پایه دارویی است که تاکنون با ارز مرجع یکهزار و 220 تومان تامین شده است و از این به بعد هم به این ترتیب عمل خواهد شد.(مهر)

پزشکان بازدید : 17 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
تخم مرغ شانه‌اي 6600 تومان
جام جم آنلاين: دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران ضمن بیان جزئیات قیمت‌های مختلف تخم مرغ، دلیل گران‌فروشی برخی از خرده فروشی ها در سطح شهر را عدم کنترل قیمت‌ها توسط دستگاههای نظارتی در بازار دانست.

سید فرزاد طلاکش در بیان قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار برای تخم مرغ، گفت: براساس ابلاغیه مورخ 28 شهریور ماه امسال ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ شناسنامه دار درب مرغداری 2850 تومان، قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ شناسنامه دار در مراکز عمده فروشی سه هزار تومان و قیمت هر شانه (در حدود دو کیلوگرم) تخم مرغ شناسنامه دار در خرده فروشی های سطح شهر شش هزار و600 تومان تعیین شده است.

وی تصریح کرد: البته قیمت برآوردی هرکیلوگرم تخم مرغ شناسنامه دار با احتساب هزینه های جانبی در حدود 3050 تومان است.
 
دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه درحال حاضر تولیدکنندگان تخم مرغ‌های خود را براساس قیمت مصوب به بازار عرضه می کنند، اظهارداشت: البته دلیل گران ‌فروشی برخی از خرده فروشی های سطح شهر این است که فاصله بین عمده فروش تا خرده فروش کنترل شده نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه دستگاه های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات کشور برای کنترل قیمت ها در بازار باید از روش های کارآمد و موثری استفاده کنند، تصريح كرد: این دستگاه ها باید بجای استفاده از اقدامات نظارتی خاص که تاثیرگذاری کمی در کوتاه مدت دارد از ابزارهای کارآمدتری استفاده کنند.
 
طلاکش اضافه کرد: براین اساس، کلیه مراکز عرضه تخم مرغ باید تنها تخم مرغ شناسنامه داری که قیمت مصوب بر روی آن درج شده است را عرضه کنند.

به گفته دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران، دستگاه های نظارتی نیز با اطلاع رسانی شفاف به مردم می توانند از کمک های نظارتی افراد جامعه در راستای احقاق حقوق آنان بهره برداری کنند. (مهر)

پزشکان بازدید : 13 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
گارانتي، گارانتي نيست!
جام جم آنلاين: قبل از سخني درباره وضعيت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان در ايران به اين ماجراي كوتاه توجه كنيد:

(روز ـ داخلي ـ ساعت 11 صبح ـ فروشگاه لوازم خانگي در خيابان...)

مرد و زني ميانسال با يك جعبه نسبتا سنگين وارد مغازه مي‌شوند. فروشنده كه انگار با نگاهي به وضع آن زوج به كل ماجرا پي برده، خود را آماده مي‌كند.

مرد: جناب، ما دو روز پيش اين مايكروفر را از شما خريده‌ايم، اما چراغ داخلش كار نمي‌كند. دو تا از دكمه‌هايش هم عمل نمي‌كند. آمديم كه عوضش كنيد.

فروشنده (در حالي كه يك نگاه به جعبه و يك نگاه به مرد و زن دارد)‌:

اين دستگاه دفترچه خدمات پس از فروش دارد. بايد به نمايندگي‌اش زنگ بزنيد، نه اين‌كه تشريف بياوريد اينجا!

زن: زنگ زديم، گفتند بايد دستگاه را تعمير كنيم و بايد سه هفته در نوبت باشيم. اما ما دستگاه تعميري نمي‌خواهيم. دستگاه نو كه تعمير نمي‌شود. گفتيم مي‌خواهيم عوضش كنيم. گفتند برويد همان جايي كه خريده‌ايد.

فروشنده: ما جنس فروخته شده را پس نمي‌گيريم. شركت هم چنين اختياري به ما نداده است. در ضمانت‌نامه‌‌تان هم چنين چيزي نيست!

مرد (در حالي كه برافروخته شده)‌: ما كه نخواستيم پس بدهيم. ما يكي ديگرش را مي‌خواهيم كه معيوب نباشد. اين همه پول نداده‌‌ا‌يم كه دستگاه معيوب بخريم و تازه براي رفع عيب آن سه هفته در نوبت باشيم.

فروشنده (با بي‌اعتنايي)‌: به هر حال در تعهدات ما تعويض يا پس گرفتن نيست. مي‌توانيد بگذاريد اينجا تا با شركت تماس بگيريم و ببينيم چه مي‌شود.

زن: تا كي بايد منتظر بمانيم؟ من مي‌خواهم از اين وسيله استفاده كنم. پولتان را نقد گرفته‌ايد و حالا حواله به روزهاي بعد مي‌دهيد... .

همهمه بالا مي‌گيرد و كم‌كم به بگومگو تبديل مي‌شود؛ بگومگويي كه در بسياري موارد بازنده آن خريدار و مصرف‌كننده كالاست.

**‌*‌

من و شما و خيلي افراد ديگر شايد يا خودمان درگير يك چنين صحنه‌هايي بوده‌ايم يا آن را در گوشه و كنار مشاهده كرده‌ايم. داستان گارانتي و خدمات پس از فروش در ايران داستاني غم‌انگيز است.

غم‌انگيز به اين دليل كه هيچ‌گونه كمبود قانون و مقررات در اين‌باره وجود ندارد و به قولي كلي قانون و آيين‌نامه و بخشنامه در اين‌باره وجود دارد، اما نه مردم اثر آن را حس مي‌كنند و نه توليدكنندگان كالا يا ارائه‌دهندگان خدمات چندان نسبت به رعايت آن پايبندي در خود مي‌بينند. پانزدهم مهر 88 مجلس قانون حمايت از مصرف‌كنندگان را پس از 15 سال تاخير تصويب كرد. اين قانون مربوط به دولت دوم هاشمي رفسنجاني بود كه به دلايل مختلف در بايگاني مجلس خاك مي‌خورد. اين قانون در پنج فصل خود به طور مشروح ضوابط و مقررات حاكم بر واحدهاي توليدي و خدماتي براي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان را تشريح و به نحوه نظارت بر آن و مجازات متخلفان نيز اشاره كرده است. با اين حال دو سال طول كشيد تا مجددا دولت و مجلس ضوابط تكميلي اين قانون را كه لازمه اجرايي شدن آن است تصويب و ابلاغ كنند؛ به طوري كه مجلس در دوم خرداد 90 اساسنامه انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و دولت در دوم آذر همان سال ضوابط 53 صفحه‌اي اجراي اين قانون را تصويب و ابلاغ كرد تا ظاهرا حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان از پشتوانه قانوني برخوردار شود. به دنبال ابلاغ اين ضوابط در ساير كالاها و محصولاتي كه بيشتر مورد استفاده مردم است نيز ضوابط جداگانه‌اي ابلاغ شد.

به عنوان مثال براي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان در حيطه خودرو قانون جداگانه‌اي به تصويب رسيده است. همچنين در زمينه حمايت از حقوق مردم در زمينه بيمه، ليزينگ، مسافران هوايي، نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، لاستيك‌هاي وارداتي و نصب برچسب قيمت و نرخ‌نامه براي جلوگيري از تخلفات قيمتي ضوابط جداگانه‌اي تدوين شده است.

از سوي ديگر ارگان‌ها و نهادهايي كه بازوي دولت براي استيفاي حقوق مصرف‌كنندگان باشند نيز پيش از پيروزي انقلاب در كشور فعاليت مي‌كرده‌اند. در تير‌ماه 54 در وزارت بازرگاني سابق دو ارگان به نام «مركز بررسي قيمت‌ها» و صندوق حمايت از مصرف‌‌كنندگان تشكيل و آغاز به كار كرد تا اين كه در سال 58 با ادغام اين دو بخش، سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان تشكيل شد كه اكنون به عنوان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت فعاليت مي‌كند.

لذا مشاهده مي‌كنيم كه كشور ما نه از نظر قانون و مقررات و نه از نظر برخورداري از سازمان و دستگاه براي اعمال حمايت از مصرف‌كنندگان هيچ‌گاه هيچ كمبودي نداشته است، با اين حال مشكل در اجراي اين قوانين است؛ به طوري كه كماكان مصرف‌كنندگان نه‌تنها داراي مرجع مشخصي براي رسيدگي به شكايات خود نيستند، بلكه موارد خاصي از مجازات واقعي يك توليدكننده كالا يا ارائه‌دهنده خدمات براي كم‌فروشي، بدفروشي يا ناقص‌فروشي كالاي خود به گوش نرسيده است. اين در حالي است كه در ساير كشورهاي جهان آسيب خوردن مالي، معنوي و حيثيتي يا حتي جاني مصرف‌كنندگان از يك محصول به مثابه بحراني بزرگ براي آن كارخانه يا كمپاني است كه باعث بركناري و كيفر ديدن ارشد‌ترين مديران آن مي‌شود.

انجمن‌هاي مردمي

يكي از بزرگ‌ترين ابزار استيفاي حقوق مصرف‌كنندگان در كشورهاي پيشرفته انجمن‌هاي مردمي (NGO) است. در واقع دولت در حمايت از حقوق مصرف‌كننده نقش كلان، حاكميتي و نهايي دارد؛ يعني زماني كه كار از حدي گذشته و در سطح پايين امكان حل و فصل اختلاف وجود ندارد، دولت به عنوان مدعي‌‌العموم وارد موضوع شده و اقدام به طرح شكايت از توليدكننده كالا يا ارائه‌دهنده خدمات مي‌كند. اما باز هم در همان مراحل نهايي اين انجمن‌هاي مردمي است كه اطلاعات لازم براي كيفرخواست را در اختيار دولت و دستگاه قضايي قرار مي‌دهد. در قانون حمايت از حقوق مصرف‌كننده ايران نيز يك فصل كامل (فصل سوم)‌ به تشكيل انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان اختصاص داده شده است.

در اين فصل تاكيد شده كه سرچشمه تشكيل اين انجمن‌ها،‌ انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان با رياست وزير صنعت، معدن و تجارت و عضويت وزراي كشور و دادگستري و شماري ديگر از مسئولان قضايي و اجرايي است. در همين حال با اين كه سازمان حمايت از تشكيل حدود 500 انجمن حمايت از حقوق مصرف‌كننده خبر مي‌دهد، اما هنوز اثري از دخالت موثر آنها در حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان به چشم نمي‌خورد.

البته بايد دانست گستردگي اين انجمن‌ها در ايران با ساير كشورهاي جهان فاصله بسيار زيادي دارد. براساس آخرين آماري كه خود وزير صنعت، معدن و تجارت ارائه داده در آمريكا 24 هزار انجمن، در آفريقا 3000 انجمن و در آسيا 4500 انجمن حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان وجود دارد. از سوي ديگر سطح وظايف و حيطه عمل و اختيار اين انجمن‌ها نيز روشن و با ساير دستگاه‌هاي رسمي مرز‌بندي شده است. اين انجمن‌ها كه بودجه خود را از طريق دريافت حق عضويت از شهروندان تامين كرده و از دولت مستقل است، مي‌توانند در تمامي حيطه‌هايي كه به حمايت از حقوق مصرف‌كننده مربوط مي‌شود، وارد شده، تحقيق كرده، اعلام جرم كرده و به نيابت از مصرف‌كنندگان در دادگاه حاضر شود.

كم‌فروشي، بزرگنمايي غيرواقعي كاركرد كالا در تبليغات، مضر بودن مصرف كالا بر روح يا جسم مصرف‌كننده، دوام كمي و كيفي كالا يا خدمات، حفظ شدن شأن شخص مصرف‌كننده، ارائه خدمات پس از فروش موثر، رعايت كرامت و حرمت و آبروي مصرف‌كننده، اطلاع‌رساني مناسب و واقعي درباره كالا يا خدمات و آگاه‌سازي مصرف‌كننده از تبعات احتمالي مصرف كالا پيش از خريد و پشتيباني لازم از كالا حين مصرف مانند تعميرات، تامين قطعات و... در حيطه بررسي‌هاي انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد و آنان براي ورود به اين حيطه‌ها منابع اطلاعاتي گسترده‌اي به گستردگي شهروندان دارند.

البته در كنار اين انجمن‌ها نظام قضايي كشورهاي پيشرفته نيز دادگاه‌هاي ويژه حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان را تشكيل داده است كه با هزينه كمتر و سرعت بيشتر به شكايات انجمن‌ها رسيدگي كرده و جلوي ضرر ديدن بيشتر مردم از خريد و مصرف كالا يا خدماتي خاص را بگيرد. اينچنين است كه ايران نيز براي استيفاي واقعي حقوق مصرف‌كنندگان راهي بجز به بازي گرفتن واقعي انجمن‌هاي مردمي ندارد؛ چراكه امكانات دولتي ازنظر كمي و كيفي كارايي لازم را براي نظارت بر تمامي توليدكنندگان كالا و ارائه‌دهندگان خدمات را نخواهد داشت و اين امري بديهي است كه ساير كشورهاي جهان نيز به‌آن رسيده‌اند.

انجمن‌هاي خاموش

با وجود اين در حالي كه قانون شفافي براي راه‌اندازي انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كننده وجود دارد، اين انجمن‌ها به طور واقعي و موثر هنوز راه‌اندازي نشده‌ است.

حتي در روز نهم اسفند ماه كه در تقويم رسمي روز ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان ناميده شده و شركت‌ها و موسساتي كه در رعايت اين حقوق پيشتاز بوده، مورد شناسايي و داوري قرار گرفته و تنديس دريافت مي‌كنند نيز اين انجمن‌ها به بازي گرفته نمي‌شوند و قوه قضاييه نيز هنوز خبري مبني بر اهتمام ويژه به استيفاي حقوق مصرف‌كنندگان و تشكيل شعبات ويژه اين امر با برخورداري از دستورالعمل‌هاي خاص آن منتشر نكرده است.

لذا تمام اين شواهد اين استدلال و قضاوت را شكل مي‌دهد كه با وجود تمام تلاش‌هاي صورت گرفته حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان در ويتريني شيك جا خوش كرده و گارانتي در ايران خود گارانتي نيست!

يعني نمي‌توان بجز يافتن آن روي بيلبوردها يا تيزرهاي تبليغاتي، كاركردي واقعي در حمايت از خريدار ـ حين درخواست مرجوع كردن، تعويض كردن يا مطالبه هر گونه خسارت ـ از آن انتظار داشت و اين ضعفي بزرگ است كه شايد روزي يكي از ما زيان ديده يا قرباني آن باشيم؛ كسي چه مي‌داند... .

از «گارانتي» تا «وارانتي»

گارانتي يا وارانتي هر دو در فارسي معناي ضمانت‌نامه يا پشتوانه مي‌دهد. اما در حيطه كاربرد، معناي گارانتي يا وارانتي اين است كه ارائه‌دهنده كالا يا خدمات در برابر چيزي كه به خريدار و مصرف‌كننده مي‌فروشد، متعهد مي‌شود در صورت هرگونه نقض ادعاي خود درباره كميت، كيفيت، كاربرد و عمر آن محصول حاضر به تعمير، تعويض، پس گرفتن يا پرداخت خسارت شود. با اين حال در اين حيطه كاربرد 2 لغت گارانتي و وارانتي با يكديگر متفاوت است.

گارانتي به نوعي ضمانت كالا يا خدمات اطلاق مي‌شود كه فروشنده در مدت زمان معيني كه معمولا كوتاه‌ است امكان پس گرفتن كالا را براي خريدار فراهم مي‌كند، يعني تمام عمليات حمايت از حقوق مصرف‌كننده به انضمام رسيدن وي به پولي كه براي خريد كالا پرداخت كرده براي خريدار فراهم است. لذا گارانتي را پشتگرمي مصرف‌كننده ناميده‌اند. با اين حال وقتي محصولي را مي‌خريد كه داراي وارانتي است، امكان رسيدن به پول خود را نداريد، يعني نمي‌توانيد در قبال پس دادن كالا پول خود را دريافت كنيد، اما فروشنده تمامي هزينه‌هاي تعويض كالا، تعمير و تعويض قطعات آن را به عهده مي‌گيرد. برتري وارانتي نسبت به گارانتي طولاني بودن مدت پوشش آن براي كالاهاست چراكه مشتري اطمينان دارد در طول مدت استفاده از آن كالا، هرگونه آسيب غيرعمدي كه به كالا وارد آيد، بلافاصله توسط فروشنده جبران خواهد شد.

پزشکان بازدید : 6 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
وزير اقتصاد اعلام کرد:
جلوگيري از ويژه خواري‌ بازار ارز
جام جم آنلاين: وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به راه اندازی اتاق ارزی در کشور گفت: با این اقدام می خواهیم جلوی رانت خواری و ویژه خواری در بازار ارز را بگیریم.

سید شمس الدین حسینی امروز در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده قصد داریم نوسانات بازار را به حداقل رسانده و بازار شفافی را در عرصه ارز ایجاد کنیم تا جلوی ویژه خواری و رانت را بگیریم.

وی افزود: تامین ارز کالاهای غذایی و دارویی را در اولویت قرار داده و با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز مرجع در کشور عرضه می کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ارز در بانک به صورت شفاف و رقابتی در حال عرضه است، بیان داشت: در حالی که از ابتدا تزریق بیش از یک میلیارد دلار ارز به بازار برنامه ریزی شده بود ولی مقدار تقاضا کمتر از10میلیون دلار در روز بود.

حسینی در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت برای افزایش حمایت های مالی در بودجه سالانه استانها یادآور شد: تلاش شد بخش قابل توجهی از پروژه ها را از کدهای ملی به کدهای استانی تبدیل تا اعتبارات تملک دارایی استانها افزایش یابد.(مهر)

پزشکان بازدید : 20 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
رييس‌کل بانک مرکزي:
مقاومت بازار ارز درهم مي‌شكند
جام جم آنلاين: رییس‌کل بانک مرکزی بدون اطلاع قبلی با حضور در مرکز مبادلات ارزی از نزدیک با دست‌اندرکاران مرکز دیدار کرد و ضمن گفت و شنود با متقاضیان، فعالیت مرکز را بسیار مناسب خواند.

 محمود بهمنی با مثبت ارزیابی كردن پاسخگویی به متقاضیان مرکز بیان كرد: وجود حجم گسترده‌ای از جمعیت در اين مركز و پاسخگویی به تقاضاهای آنان به این معناست که تقاضا از روی بازار برداشته می‌شود.

وي درخصوص تاثیر مرکز مبادلات بر بازار ارز بیان كرد: بازار تا حدودی در حال مقاومت است ولی قطعاً‌ به زودی این مقاومت درهم خواهد شکست‌ چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد این مرکز شده‌ایم.

بهمنی با اشاره به اینکه تا چندی قبل این تقاضاها تماماً‌ بر روی بازار بود، خاطرنشان کرد: شبکه بانکی با این مرکز، بازار را سبک کرده و قرار است موارد دیگری از اختصاص ارز به این مرکز اضافه شود.

وی از ارائه ارزهای دانشجویی و بیماران با نرخ مرجع خبر داد و افزود: در صورت داشتن توان پاسخگویی، سعی می‌شود‌ کلیه تقاضاهای خرد در این مرکز متمرکز شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مدیریت تقاضاهای خرد ارزی تاکید کرد: بر این اساس، دلیلی ندارد ما شاهد افزایش قیمت ارز باشیم.

وی درباره تخصیص ارز به کالاهای واقع در اولویت‌های پنج تا 10 بیان كرد:‌ این اولویت‌ها در برنامه‌های ما قرار دارد. در حال حاضر اولویت‌های سه تا پنج را در این مرکز پاسخگو هستیم و اولویت‌های يك و دو همچنان به نرخ ارز مرجع 12260 ریال پرداخت می‌شود.(ايسنا)

پزشکان بازدید : 4 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
رخ جديد ارز در مركز مبادلات ارزي؛دلار 2399 تومان
جام جم آنلاين: قيمت انواع ارز در اتاق مبادلات ارزی بر اساس نرخ گذاری امروز شنبه بانک مرکزی اعلام شد.

مركز مبادلات ارزي طبق روال چند روز گذشته پذيراي وارد‌كنندگان كالا با اولويت‌هاي 3، 4 و 5 متقاضي دريافت ارز بوده است و متقاضيان ارز با اولويت‌هاي ياد‌شده بايد با در دست داشتن فرم ثبت سفارش به مركز مبادلات ارزي مراجعه كنند.

براساس برآورد مسوولان مركز مبادله‌ي دارندگان و متقاضيان ارز نرخ دلار دو درصد زيرقيمت بازار آزاد 23992 ريال برآورد شده است.

قيمت انواع ارز در اتاق مبادلات ارزي براساس نرخ‌‌گذاري بانك مركزي امروز شنبه هشتم مهرماه هر دلار 23992 ريال، يورو 30844 ريال، درهم 6532 ريال، لير 13356 ريال، روبل 769 ريال، روپيه 454 ريال، يوان 3818 ريال، ين 308 ريال، وون كره 22 ريال است.

گفتني است؛ در اين مركز سفارش وارد‌كنندگان پس از اقدام به ثبت سفارش كالا در كارگروهي مورد بررسي قرار گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس اولويت‌هاي كالايي آنها را براي دريافت ارز به بانك‌هاي عامل هدايت مي‌كند.

مبادله 34 ميليون دلاري در اتاق ارز

همچنين تا پايان وقت اداري روز پنج‌شنبه ششم مهرماه در مجموع 34 ميليون دلار عمليات در مركز مبادلات ارزي از شروع به كار اين مركز انجام شده و متقاضياني كه ارز مي‌خواستند توانستند ارزشان را تامين كنند.

اين مركز كه قرار است ارز متقاضيان واردات كالا را تامين كند، با استقبال مردم مواجه شد و بانك مركزي بر آن شد كه اين كار را توسعه دهد. ابتدا قرار بود در اين مركز ارز متقاضيان واردات تامين شود، اما بلافاصله موضوع خريد و فروش به صورت اسكناس و فروش ارز‌هاي خرد در آن راه‌اندازي شد.

اين مركز از امروز از ساعت 8 صبح تا ساعت 20 به ارائه‌ي خدمات مي‌پردازد. بانك مركزي اين تصميم را با هدف تسهيل مبادلات و رسيدگي به تقاضاهاي وارد‌كنندگان اتخاذ و اعلام كند كه مركز مبادلات ارزي از امروز شنبه به صورت تمام‌وقت به متقاضيان خدمات ارائه مي‌كنند و از 8 صبح تا 8 شب فعاليت دارد.

به دانشجويان بورسيه و بيماران داراي تاييديه ارز به نرخ مرجع فروخته مي‌شود. هم‌چنين بانك مركزي در اطلاعيه‌اي از خريد و فروش ارز در بانك‌ها براي مصارفي مانند مسافرت خبر داد.

بر اين اساس فروش ارز به نرخ مرجع کماکان برای دانشجویان بورسیه (مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی) همچنین بیماران دارای تاییدیه شورای عالی پزشکی و زائران حج تمتع 1391 امکان‌پذیر خواهد بود.

در اين اطلاعيه آمده است؛‌ کلیه بانک‌ها مجازند ارز متقاضیان را (اعم از حواله و اسکناس) به نرخ غیرمرجع(مبادله‌ای) که روزانه توسط اداره بین‌الملل بانک مرکزی اعلام می‌شود خریداری كنند.

همچنين کلیه بانک‌های عامل می‌توانند ارزهای خریداری شده به شرح بند(2) فوق را به نرخ غیرمرجع(‌مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) بابت مصارف خدماتی (به‌ استثنای ارز مسافرتی) و در چارچوب مقررات به فروش برسانند.

از ديگر تصميم‌هاي ارزي بانك مركزي درباره مسافران است كه بر اين اساس مسافران خارج از کشور می‌توانند ارز مسافرتی موردنیاز خود را به نرخ غیر مرجع(مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) در چارچوب مقررات از بانک‌های ملی ایران یا ملت تامین كنند. (ايسنا)

پزشکان بازدید : 6 یکشنبه 09 مهر 1391 نظرات (0)
صادرات 34 ژانراتور از ايران به پاكستان
جام جم آنلاين: در راستاي صادرات تجهيزات برقي به كشور پاكستان در مرحله اول 34 ژنراتور به اين كشور صادر شده است.

"يحيي آل اسحاق" رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران، درباره انعقاد قراردادهاي ايجاد پروژه‌هاي نفتي در كشور پاكستان گفت: در اين كشور امكان سرمايه‌گذاري در حوزه انتقال و توليد برق خورشيدي و بادي فراهم است و فرصت‌هاي مناسبي را براي ايران فراهم مي‌كند.

وي ادامه داد: پاكستان حدود 5000 تا 6000 مگاوات كسري برق دارد و روزانه 17 تا 22 ساعت با قطع برق مواجهند.

او با تاكيد بر اين‌كه پيمانكاران در بخش خصوصي و دولتي مي‌توانند در اين حوزه فعاليت كنند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر قراردادهايي در رابطه با انتقال و توسعه برق به كشور پاكستان منعقد شده است.

رييس اتاق تهران با بيان اين‌كه در شروع كار چيزي درحدود 40 تا 80 مگاوات برق در حال صادر شدن است، بيان كرد:‌ در خصوص تجهيزات برقي نيز 34 ژنراتور صادر شده و همچنين در رابطه با ايجاد نيروگاه برق نيز مذاكرات اوليه را انجام داديم.

وي در پايان درباره ايجاد نيروگاه‌هاي برق در كشور پاكستان توسط ايران تصريح كرد: ما مذاكرات اوليه براي ايجاد يك نيروگاه 200 مگاواتي از طريق معادن ذغال سنگ پاكستان را انجام داده‌ايم و به زودي مقدمات اجراي كار فراهم مي‌شود.(ايسنا)

تعداد صفحات : 40

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 328
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 851
  • بازدید کلی : 12,342