loading...
مقالات پزشکی
پزشکان بازدید : 13 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

مینو (44 ساله) فكر می‌كند كه مادر شوهرش در زندگی آنها دخالت می‌كند، اما رضا اینگونه فكر نمی‌كند. آیا مشكلی در ازدواج آنها وجود دارد؟ آیا می‌توانند مشكل خود را حل كنند؟ حرفهای مینو: زمانی كه با همسرم، رضا، آشنا...

مینو (44 ساله) فكر می‌كند كه مادر شوهرش در زندگی آنها دخالت می‌كند، اما رضا اینگونه فكر نمی‌كند. آیا مشكلی در ازدواج آنها وجود دارد؟ آیا می‌توانند مشكل خود را حل كنند؟

حرفهای مینو:
زمانی كه با همسرم، رضا، آشنا شدم می‌دانستم كه او رابطه خیلی نزدیكی با والدین خود دارد، اما نمی‌دانستم كه حتی بعد از عروسی ما هم این نزدیكی اینقدر زیاد باشد.
اینها گفته مینو می‌باشد، وی با همسر خود زندگی می‌كند و دو فرزند دارد. با نامهای مانی (18 ساله) و مونا (15 ساله) و 10 سال است كه با رضا ازدواج كرده است.

ادامه صحبت‌های مینو:
" والدین همسرم، وقتی كه پسر آنها بالاخره در سن 42 سالگی ازدواج كرد، شوكه شدند. من و همسرم رابطه صمیمی با یكدیگر داشتیم، اما مدتی از ماه عسل ما نمی‌گذشت كه مادر شوهرم دخالت‌های خود را شروع كرد."

همسرم به من می‌گوید كه تو ساده لوحانه رفتار می‌كنی،اما من از حرفهایی که مادرش میزن فهمیدم که او همه چیز را که در منزلمان میگذرد به مادرش میگوید بعد که از او توضیح خواستم ،او اعتراف كرد كه دعواهایمان را با مادرش در میان می‌گذارد.

مادر شوهرم به گونه ای مهربانانه از من سئوال می‌كند كه اصلا فكر نمی‌كنم او دارد از من اطلاعاتی دریافت می‌كند، به قول معروف زیر پا كشی مرا می‌كند. همسرم قبول نمی‌كرد كه او اشتباه عمل كرده است، اما من به او التماس كردم به مادرش بگوید به دخالت‌های خود ادامه ندهد. رضا حرف‌های خودش را نگه نمی‌داشت و مادرش هم به دخالت‌هایش ادامه می‌داد. بنابراین هنوز بعد از 10 سال ما سر همین موضوع جروبحث داریم.

مادر شوهرم مرا دست كم می‌گیرد، اعصابم به هم می‌ریزد. گاهی اوقات من از یكی از فرزندانم می‌خواهم كه اتاقشان را تمیز كند، مادر شوهرم جلوی آنها می‌گوید: این از بدجنسی تو است كه این تقاضا را از آنها می كنی.

اگر من به بچه‌ها اجازه ندهم بعضی لباسها را بخرند یا ابزارهای كامپیوتر را از مغازه مورد نظر خود بخرند، مادر شوهرم به آنها كمك می‌كند تا به هدف خود برسند. موقعیت از كنترل من خارج است. بعضی مواقع خودم را كنترل می‌كنم و سپس ازمادر شوهرم انتقاد می‌كنم، و شوهرم را بچه ننه می‌نامم و به او می‌گویم تو مادرت را بیشتر از من دوست می‌داری.

مدتی است سینما نرفته ایم، با یكدیگر تلویزیون تماشا نكرده ایم و رابطه صمیمانه و نزدیک نداشته ایم. مردان در زندگی مرا ناامید كرده اند. من در یك خانواده متوسط بزرگ شدم، پدرم مكانیك و مادرم كتابدار بود. زمانی كه 11 ساله بودم، والدینم طلاق گرفتند و پدرم به کرمان رفت. 6 سال از او هیچ خبری نداشتیم. به این خاطر كه پدرم مرا ترك كرده بود، من با مادرم خیلی صمیمی بودم، زنی كه سخت كار می‌كرد. یك ماه قبل از اینكه از دبیرستان فارغ التحصیل شوم، پدر تماس گرفت و تقاضای تجدید روابط كرد. و تا 15 سال پیش قبل از مرگش، هراز چند گاهی یكدیگر را ملاقات می‌كردیم. با پدرم رفت و آمد داشتم، اما هرگز او را نبخشیدم.

نوبت مینو ادامه داشت:
" بعد از فارغ التحصیلی، در یك دفتر به عنوان منشی كار می‌كردم، تا اینكه معاون هم شدم. در 22 سالگی باشوهر اولم ازدواج كردم، یك مرد 24 ساله كه پلیس بود، درست بعد از تولد پسرم مانی (فرزندان من از همسر اولم هستند) ،مجید با یك زن رابطه برقرار كرد، و از این رو زندگی شاد ما به هم خورد.
سعی كردم او را ببخشم. اما زمانی كه دخترم مونا را باردار بودم او این كار خود را تكرار كرد. بنابراین از او طلاق گرفتم. او هم با دوست دختر خود ازدواج كرد و به طور كلی فرزندانم را رها كرد، همان سرگذشت من تكرار شد.

یك سال بعد از جدا شدن از همسر اولم، همكارم مرا به یك رستوران دعوت كرد. رضا هم جزو مهمانان بود، فردی مودب و خوش تیپ كه 40 ساله بود. هر دوی ما فروی متوجه نزدیکی مان به هم شدیم . ما به فیلم‌ها، موسیقی و ورزش مشتركی علاقمند بودیم.

خیلی تعجب می‌كردم كه رضا تا آن زمان ازدواج نكرده بود و با والدینش زندگی می‌كرد. اما سعی می‌كردم بد قضاوت نكنم. در ملاقاتهای بعدی پدر و مادرش را هم ملاقات كردم. خیلی زود، دیوانه وار عاشق یكدیگر شدیم، به سینما، كنسرت و رستوران‌های جدید می‌رفتیم و با یكدیگر ازدواج كردیم.مانی 6 ساله و مونا 3 ساله دلباخته رضا شدند.
من تمایلی به بچه دار شدن نداشتم و رضا هم از ناپدری بودن ناراضی نبود. گاهی اوقات یك شنبه‌ها شام را با پدر و مادر او میل می‌كردیم و همه چیز خوب پیش می‌رفت. هرگز به ذهنم خطور نمی‌كرد كه مشكلات جدیدی پیدا كنم و پدر و مادرش چه نقشی در زندگی جدید ما پیدا كنند.

زمانی كه یك آیارتمان خریدیم كه 20 دقیقه با خانه آنها فاصله داشت، مشكلات شروع شد. مثلا پدر و مادرش خیلی مواقع روزی چند بار به ما سر میزدند و با هم به منزل ما می‌آمدند. پدر شوهرم به پرمدعایی مادر شوهرم نیست، اما زن ذلیل است و هر كاری كه مادر شوهرم دستور بدهد او انجام می‌دهد.
من از اینكه همسرم مثل بچه‌های بی عرضه رفتار می‌كند، عصبانی و ناراحت می‌شوم، اما او شانه بالا می‌اندازد و می‌گوید، همین است كه هست، آنها عوض نمی‌شوند.

قبل از اینكه از خیلی موضوعات سر در بیاورم، مادر شوهرم هفته ای 3 شب ما را برای شام دعوت می‌كرد. اگر دعوت او را رد می‌كردیم، خود او قابلمه به دست بلند می‌شد و می‌آمد. و می‌گفت من با خودم فكر كردم شاید شما خسته بوده اید كه شام بپزید و خودش هر كاری در آشپزخانه ما می‌كرد. علارغم میل باطنی من، الان هفته ای دوبار باید شام را با آنها میل كنیم. و سالی یكبار ما را به تفریح تجملی می‌برند. ما به اروپا، و مكزیكو رفته ایم- جاهایی كه هرگز از عهده آنها بر نمی‌آمدیم. من از رفتن به این سفرها لذت می‌برم، اما دوست دارم خودمان تنها برویم. از این كه زیر منت آنها باشم، متنفرم، اما رضا و بچه‌ها از این ولخرجی‌ها لذت می‌برند، بنابراین من هم ساكت می‌شوم.

باور می‌كنید یا نه، من واقعا مادر شوهرم را دوست دارم. او از ما مراقبت می‌كند، و گاهی اوقات ما را سرگرم می‌كند. و هنوز هم رضا را دوست دارم. او مهربان و خوش اخلاق است و یك پدر ناتنی فوق العاده برای فرزندانم می‌باشد. طاقت دخالت‌های همه جانبه مادر شوهرم را ندارم و از اینكه در زندگی رضا نفر دوم باشم ناراحت هستم.

حرفهای رضا:
مادرم مركز توجه من نیست، اما می‌توانم بفهمم گه چرا مینو این طوری فكر می‌كند. مادرم یك فردی است كه نظر هیچ كدام از ما را نمی‌پرسد، پدرم هم به همان شكل، و او آخرین فردی است كه می‌تواند به مادرم بگوید رفتارش را عوض كند.

من قبول دارم كه دخالت‌های مادرم را كم اهمیت جلوه می‌دهم و به مینو می‌گویم، او نقش بازی می‌كند. اما مینو مثل یك جنگجوی فرومایه عمل می‌كند. از اینكه مرا سرزنش می‌كند و بچه ننه می‌نامد، آزرده خاطر می‌شوم و از لحاظ روابط زناشویی هم مرا طرد می‌كند.
رفتار او باعث سكوت من می‌شود و در پی آن عصبانیت او بیشتر شده و به من می‌گوید تو خیلی ضعیف هستی. من همیشه به والدینم نزدیك بوده ام، اما من و مادرم خیلی با هم بوده ایم، چون پدرم در نیروی دریایی خدمت می‌كرد و از ما دور بود.
مادرم دیگر بعد از من، بچه دار نشد، بنابراین من از توجه و هدایای او احساس خرسندی می‌كردم و رابطه نزدیك ما تا به امروز ادامه داشته است. بدتر از همه اینكه پدر و مادرم، با من مثل بچه‌ها رفتار می‌كنند. پدرم مثل مادر سلطه گرایی نمی‌كند، اما به گونه ای دیگر باعث دلگیری من می‌شود.
زمانی كه برای تعمیر منزل خود، مشكل داشتم و از او چند سئوال پرسیدم، به جای اینكه جواب سئوال‌های مرا بدهد، خودش مسئولیت كار را بر عهده گرفت و من هم اجازه این كار را به او دادم. من تا اوایل 20 سالگی به فکر نامزد کردن نبودم، در آن زمان بعد از شش ماه، نامزدم مرا ول كرد. از آن پس دیگر با هیچ دختری رابطه دوستی برقرار نكردم. تمام وقتم را به شغلم در فروشگاه، به ورزش و پدر و مادرم اختصاص داده بودم. و در طبقه ای از آپارتمان والدینم زندگی می‌كردم. چون مجبور نبودم اجاره ای پرداخت كنم، و آنجا بزرگ و به محل كارم نزدیك بود.

نوبت رضا ادامه داشت:
"وقتی كه فرد مجرد چهل ساله شدم، از ته دل می‌خواستم یك نفر را ببینم و با او ازدواج كنم. وقتی كه دوستم مینو را معرفی كرد، مجذوب او شدم. وی خوش برخورد و زیباست. آنقدر از همراهی با او لذت بردم، كه فورا از او خواستگاری كردم. و نیز عاشق بچه‌هایش شدم. و وقتی با فرزندان او بودم احساس سرگرمی می‌كردم. با مانی اسكیت بازی می‌كردم، با مونا خانه‌های شنی می‌ساختم و به آنها ورزش آموزش می‌دادم.
مینو نسبت به مادرم در درجه دوم قرار دارد، اما بسی در اشتباه است. من هیچ گاه آن نزدیكی كه با مینو داشته ام با كسی دیگر ندارم. نظر مینو مبنی بر اینكه وقتی ما نامزد بودیم والدینم دخالت نمی‌كردند درست است. بدبختانه با ازدواج من، مادرم به رویاهایی كه در سر داشت، جامه عمل می‌پوشاند. او كشته مرده نوه‌های ناتنی خود بود، ما را به رستوران دعوت می‌كرد، به سفرهای پر هزینه می‌برد. از او خواستم كه دست از این كارها بردارد، اما گوشش به این حرفها بدهكار نیست. علاوه بر این، با اینكه 82 ساله است، هنوز او را دوست دارم. هر چند كه سرش توی زندگی ماست، اما خود من هم بی تقصیر نیستم. "

بعد از ازدواج من و مینو، هر روز به مادرم زنگ می‌زدم. او هم از من راجع به زندگیمان می‌پرسید و اطلاعاتی دریافت می‌كرد، من هم بی غرض همه چیز را برای او تعریف می‌كردم. از كجا می‌دانستم او تمام حرفها را به همسرم می‌گوید؟

مینو حق دارد كه از دست ما دو تا عصبانی باشد، مخصوصا من. الان احساس بدی دارم. در مورد رابطه مادرم با مانی و مونا هم باید بگویم او آزادانه برای آنها هدیه می‌خرد و پول صرف آنها می‌كند. اما بچه‌ها او را تحسین می‌كنند و اصلا هم فكر نمی‌كنند كه وی در اشتباه است. رابطه صمیمی بین من و مینو از بین رفته است. از صحبت كردن با هیچ كس به اندازه همسر باهوش خودم لذت نمی‌برم. اصلا تحمل از دست دادن او را ندارم.

حرفهای مشاور:
مشكلاتی كه عروس و دامادها با خانواده همسر خود دارند، معمول است. آنها گاهی باعث ایجاد كینه و دشمنی بین زن و شوهرها می‌شوند و رابطه آنها را خراب می‌كنند.
وقتی مینو و رضا مشاوره خود را شروع كردند، مدام بحث می‌كردند. مینو احساس می‌كرد كه رضا نسبت به او بی تفاوت است و از مادرش دفاع می‌كند. بدترین مسئله این بود كه مینو می‌گفت: " من نقش دوم را در زندگی همسرم دارم. و رضا دخالت‌های مالی والدین خود را مشكل حساب نمی‌كرده است، اما از اینكه همسرش از لحاظ عاطفی و جنسی از او كناره گیری می‌كرده، ناراحت بوده است. "
برای موفقیت در زندگی زناشویی، باید همسران از والدین خود جدا شوند. و انرژی خود را به طرف یكدیگر مینوق بدهند. برای رضا، كه تك فرزند خانواده است، كار مشكلی بوده است. و از لحاظ عاطفی و مالی به آنها وابسته است. مضاف بر این، انگیزه ای هم برای این جدایی نداشته، چون كه تا زمان ازدواجش، آنها از لحاظ مالی، عاطفی از او حمایت می‌كرده اند. به رضا توضیح دادم كه، آنها باید زندگی تازه ای را شروع كنند.
به او گفتم كه " وقتی هر روز به مادرت زنگ بزنی، علارغم میل همسرت دعوت‌های مادرت را بپذیری، گفتگوهای بین خود و همسرت را به او بگویی، با این كارها مثل زمانی كه مجرد بوده ای، رفتار می‌كنی. اگر تغییری ایجاد نكنی، منجر به جدایی تو و همسرت می‌شود. "
در ضمن، مینو عصبانیت و خشمی را كه از پدر و همسر اولش در ذهن دارد، كنار نمی‌گذارد. و با رفتارهای رضا به خشم خود ادامه می‌دهد. او فكر می‌كرده است كه اگر رضا را زیاد تحت فشار قرار دهد، او مادرش را به همسرش ترجیح خواهد داد.

ادامه حرفهای مشاور:
نومیدانه رضا برای اینكه مینو را از دست ندهد، كسی را كه او واقعا دوست داشت، موافقت كرد كه محدودیت‌هایی را در روابط خودش با مادرش ایجاد نماید. او به مادرش گفت كه با مینو به یك مشاوره مراجعه كرده اند اما جزئیات را شرح نداده بود. و راجع به امور شخصی خودشان با وی صحبتی نمی‌كرد. تماس‌ها و ملاقات‌های خود را با والدینش كم كرد، كارهای خود را برنامه ریزی نمود. وقتی مادرش آنها را دعوت می‌كرد، زوجین بالاتفاق تصمیم می‌گرفتند و پاسخ می‌دادند، مثلا می‌گفتند سه شنبه فرصت نداریم، یك شنبه می‌توانیم بیاییم.
قابل پیش بینی بود كه فاصله بین مادرش و رضا باعث ناراحتی مادرش شود، همان طور كه او به رضا گله می‌كرد كه تو خیلی كمتر با من تماس می‌گیری؛ و به محل كار رضا زنگ می‌زند و با سئوالات خود او را از كوره به در می‌كرد. رضا می‌گفت از اینكه باعث آزردن مادرم می‌شود، ناراحت هستم، اما زندگی خودم مهم تر است. همچنین مادرش از مینو شكایت می‌كرد و می‌گفت رضا خیلی تغییر كرده، و بدون موافقت تو، دعوت مرا نمی‌پذیرد. مینو و رضا اصلا نگران این مسائل نبودند و معتقد بودند كه چند ماهی طول می‌كشد كه او عقب نشینی كند. در حدود 6 ماه بعد او تغییر یافت. در حال حاضر زوجین، ماهی یكبار شام را با خانواده رضا میل می‌كنند. آنها تصمیم گرفتند كه راجع به تعطیلات و مسافرت‌ها برنامه ریزی كنند. و به این نتیجه رسیدند كه نپذیرفتن دعوت خانواده رضا باعث محرومیت دیدار نوه‌ها با پدر و مادربزرگشان می‌شوند. مینو گفت كه آنها با ما زندگی كنند، اما در زندگی ما دخالت نكنند.

با بی طرفی مادر رضا، تنش و بحث‌ها خاتمه یافت. من هم زوجین را تشویق كردم كه اوقاتی را به خودشان اختصاص بدهند، بدون حضور والدین و بچه‌ها، زمانی كه در آن به گفتگو بپردازند و مهر تضمینی بر رفتار خود بزنند. الان، آنها برای رفتن به سینما و رستوران برنامه ریزی خاصی دارند. و دارند برای سفر آماده می‌شوند، اولین سفر تنهایی آنها به ماه عسل. با نزدیك شدن آنها به یكدیگر روابط زناشویی آنها نیز بهبود یافته است. مینو و رضا از اینكه به یك مشاوره خانواده مراجعه نمودند، خرسند هستند.
مینو می‌گوید:" من به همسره افتخار می‌كنم و دوباره عاشق یكدیگر شده ایم. رابطه ما بهتر از قبل شده است."
رضا نیز می‌گوید:" ازدواج من با مینو، بهترین اتفاق در زندگیم بوده است. و از اینكه قبلا باعث رنجش او شده ام، متاسفام."

پزشکان بازدید : 10 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

من در آستانه ازدواج با دختری هستم ولی می خواهیم فعلا عقد کنیم و تا چند سالی به همین منوال بمانیم ولی من درباره حد و حدود رولبط جنسی در این دوران هیچ نمی دانم لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون...

من در آستانه ازدواج با دختری هستم ولی می خواهیم فعلا عقد کنیم و تا چند سالی به همین منوال بمانیم ولی من درباره حد و حدود رولبط جنسی در این دوران هیچ نمی دانم لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون و سپاسگذارم

پاسخ

در این خصوص باید گفت تقریبا هیچ محدودیتی در روابط جنسی بین زن و شوهر وجود ندارد، چه در عقد موقت و چه در عقد دائم ، ولی متعارف این است که در مدت عقد موقت با دختر باکره دخول انجام نشود ، چه از دبر ( پشت ) و چه از قبل ( جلو ) و در دوران عقد دائم هم دخول از دبر ( پشت ) مکروه موکد است.

و اجازه ی زن یا عدم اجازه ی وی تاثیری در حکم ندارد.

پیشنهاد می شود ، مدت عقد را زیاد طولانی نکنید ، مخصوصاً عقد دائم را...

اما در مدت عقد دائم هر نوع استفاده و لذت بری مرد از زن و بالعکس بسیار نیکو است و زن حق ندارد از لذت بری مرد ممانعت به عمل آورد، و نیکو است ، مرد از نظر جنسی زن را ارضا کند چرا که امام صادق (ع) می فرماید: اگر یکی از شما با همسرش جماع کند و او را ارضا نکند اگر آن زن به یک سیاه زنگی دست پیدا کند به او بیاویزد.

پزشکان بازدید : 15 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

در خصوص انزال زودرس در مردان و پیشگیری یا درمان آن در هنگام آمیزش با همسر که طبعا مشکلاتی را ایجاد می کند، توضیح دهید؟ نمایش پاسخ ... سلام دوست من ممنون از اینکه راسخون را برای مشاوره انتخاب کرده...

در خصوص انزال زودرس در مردان و پیشگیری یا درمان آن در هنگام آمیزش با همسر که طبعا مشکلاتی را ایجاد می کند، توضیح دهید؟

نمایش پاسخ ...
سلام دوست من
ممنون از اینکه راسخون را برای مشاوره انتخاب کرده اید
جواب شما:
انزال زود رس به چه معناست ؟
از نظر علم روانشناسی : انزالی كه بر خلاف میل شخص و بدون كنترل او انجام میگرد را انزال زود رس گویند كه بر طبق آن فرد از زمان انزال و كیفیت رابطه ناراضی است و این نارضایتی میتواند یك طرفه یا دو طرفه باشد ، به طوریكه حتی اگر شریك جنسی فرد از زمان انزال ناراضی باشد ، انزال را زود رس گویند . ( مثلا اگر مرد در ۸ دقیقه ارضاء میشود و زن در ۱۰ دقیقه ، انزال را زود رس گویند اما اگر مرد در ۲۰ دقیقه ارضاء شود و زن در ۱۰ دقیقه ، مورد را مربوط به انزال زود رس نمیدانند )
از نظر علم پزشكی : انزال كمتر از دو دقیقه كه بدون كنترل شخص انجام گیرد را انزال زود رس گویند .
دلایل ایجاد انزال زود رس در مردان :
۱ – عوامل روانی بازدارنده ( عواملی مانند اضطراب در حین عمل زناشویی ، احساس گناه یا افسرده گی میتوانند موجب انزال زود رس شوند )
۲ - فاصله زیاد بین روابط جنسی ( وقتی كه احساسات جنسی بین زوجین متراكم میشود ، معمولا كنترل یك باره آنها سخت میشود و منجر به انزال زود رس میشود. )
۳ – تجربه جنسی كم ( بیشتر افراد در اوایل زندگی زناشویی دچار این مشكل میشوند و به مرور زمان با تجربه بیشتر مشكلشان رفع میگردد )
۴ - عوامل پزشكی بازدارنده ( عواملی نظیر آسیب جسمی ، تداخلات دارویی در هنگام درمان بعضی بیماری ها و مشكلات هورمونی از جمله عوامل پزشكی هستند كه منجر به انزال زود رس میشود )
روش های درمان انزال زود رس :
۱ – درمان های موضعی : استفاده از كرم های بیحس كننده مانند ژل لیدوكابین ۲% و اسپری های بیحس كننده میتواند در بهبود انزال زود رس موثر باشد . ( ژل ۲% لیدوكابین + كرم پریلو كابین ۲.۵% + استفاده از كاندوم باعث افزایش زمان انزال میشود و استفاده از اسپری های بیحس كننده به دلیل ایجاد حالت تكرر بعد از مصرف زیاد توصیه نمیشود. )
۲- درمان های دارویی : دارو های مهار كننده بازجذب سرتونین و ضد افسرده گی در درمان انزال زود رس موثر اند ، بر فرض مثال میتوان به داروهای خانواده اس اس آر آی ، اشاره كرد كه شامل داپوكستین ، فلوكستین ، پاروكستین و سرتالین میباشند و همچنین گه گاه داروی ویاگرا را توصیه میكنند . ( درمان های دارویی را در مراحل حاد بیماری كه بیماری از فاز پزشكی وارد فاز روانی شدید شده و موجبات مشكلات عدیده در روابط فرد شده است ، تجویز میشوند و استفاده بدون نظر پزشك از این داروها به دلایل ماهیت های اعتیاد آور و شرطی كننده و گه گاه تكرر جنسی و همچنین آمار بالای خودكشی در اثر استفاده از داروهای ضد افسرده گی ، توصیه نمیشود ، لذا در صورت تمایل به استفاده از این روش حتما قبلا با یك متخصص سایكوتراپ یا روانكاو مشورت كنید )
۳ – درمان های رفتاری : این نوع درمان ها از موثر ترین و سالم و بدون عارضه ترین نوع درمانها میباشند و بر طبق آنها فرد به جای استفاده از دارو یا مواد مصنوعی با استفاده از روش های آموزشی رفتاری ، سعی میكند كه رفتار و احساسات خود را كنترل كند ( در بیشتر مواقع این روشها اولین پیشنهاد برای درمان میباشند ) ، این روشها به هفت بخش تقسیم میشوند كه شامل :
تكنیك ماستر و جانسون : این روش شامل یادگیری ، تشخیص و كنترل احساسات و رفتارهایی است كه منجر میشود فرد به اوج نقطه لذت برسد و انزال صورت گیرد ، این روش نیاز به اراده و تمرین زیاد دارد ، اما از جمله موثرترین روشهای درمانی است كه تاكنون برای درمان انزال زود رس شناخته شده است ، بر طبق آن فرد در ابتدا توسط خود یا شریكش ، تحریك میشود و هر بار كه به نزدیكی نقطه اوج لذت میرسند ، عمل تحریك را متوقف و بعد از چند لحظه كه احساسات فروكش كرد ، دوباره اقدام مینمایند ، بعد از چند روز تمرین اولیه ، عمل زناشویی به روشی كه مرد در زیر و زن در بالا قرار میگیرد عمل تكرار میشود به این صورت كه مرد در زمان نزدیك شدن به اوج نقطه لذت با آگاه كردن زن كه در اینجا كنترل عمل زناشویی را در دست گرفته ، او را باخبر میسازد تا رابطه را كنترل كند ، بر طبق این روش كه از جمله بهترین روشهای درمانی است ، فرد بعد از چندین هفته تمرین و ممارست ، به مرحله ای میرسد كه كنترل رابطه جنسی برایش شرطی میشود و میتواند با كنترل احساسات خود ، هم زمان رابطه اش را زیاد كند و هم شریكش را ارضاء كند . ( كلیه اصول این روش بر پایه تحریك و توقف قبل از نقطه اوج لذت میباشد ، لذا از جمله بهترین روشها برای افزایش مهارت محسوب میشود )
تكنیك فشار : بر طبق این روش با فشار دادن انتها یا سر آلت تناسلی قبل از انزال ، از انزال جلوگیری میشود كه دلیل جلوگیری كردن آن این است كه با فشار آوردن به این نقاط فشار خون در این نقاط كم میشود و درنتیجه نعوظ یا اركیسون كم میشود و انزال دیر انجام می پزیرد .
پوزسیون خوب هنگام مقاربت : روش های معمول ( مرد در بالا ) كمك خیلی زیادی به درمان انزال زود رس نمیكند ، برای درمان میبایست از روشهایی كه در آن مرد به پشت خوابیده و زن در رو عمل زناشویی را با فعالیت زیاد كنترل میكند از جمله بهترین روشها برای درمان میباشند .
تعدد مقاربت : زیاد كردن تعداد عمل زناشویی در طول هفته و روز میتواند به در مان زود انزالی كند به طوریكه اگر هفته ای دو بار عمل زناشویی دارید و آن را تبدیل به هفته ای ۴ الی ۶ بار برسانید ، بعد از چند هفته مشكل زود انزالیتان تا حدودی رفع میشود .
استفاده از كاندوم : استفاده از كاندوم و بخصوص از نوع بیحس كننده آن كه در بازار به فروانی موجود است ، میتواند به دلیل كمتر كردن میزان تماس آلت مردانه ، باعث رفع زود انزالی شود .
۴ - درمان های روانی – عاطفی : یكی از بهترین ها و موثرترین روشها برای رفع انزال زود رس و افزایش لذت در روابط زناشویی ، جایگزینی عشق بازی در عمل زناشویی است ، بدیهی است كه در زمانیكه عشق بازی در رابطه جنسی برقرار باشد و دو طرف در حال عشق بازی بایكدیگر اند ، دیگر زود انزالی معنی خود را از دست میدهد ! كارهایی مثل نوازش ، تحریك كلامی و بدنی زن قبل از دخول و كارهایی مانند توجه و دادن احساس قدرت به مرد در رابطه ، میتوانند به این مهم كمك كنند . ( به طور خلاصه اگر زن و مرد در هنگام عمل زناشویی مشغول عشق بازی باشند به دلیل اینكه رضایت جنسی هر دو طرف ایجاد میشود ، زود انزالی به طور كلی برطرف میشود )
۵ – درمان های سنتی و گیاهی : دمكرده گل شقایق و دارچین و همچنین سیاه دانه و بخته سنجد در روغن زیتون باعث دیر انزالی یا به اصطلاح سفتی كمر میشود ، همچنین مالیدن حنا هم در بعضی از متون قدیمی آمده شده ( صحت علمی روشهای فوق تایید نشده و بیشتر تجربی اند ! تا علمی ! )
جمع بندی و نتیجه گیری :
زود انزالی در اصل مشكل یا بیماری محسوب نمیشود و میتوان گفت كه این وسواس فكری افراد و اضطراب آنها از داشتن یك رابطه با كیفیت است كه منجر بروز این امر میشود ، لذا كاهش اضطراب و حفظ آرامش در كنار كنترل بدن و احساسات با تمرین بیشتر بهترین راه كار برای پیشگیری و درمان این مشكل اند .
در پایان جا دارد به چند حدیث كه در مورد زود انزالی روایت شده اند اشاره كنم :
حضرت محمد ( ص ) میفرمایند : « چون كسی خواهد كه با زن خود جماع كند به روش مرغان به نزد او نرود ، بلكه اول با او دستبازی و خوش طبعی كند و بعد از آن جماع كند »
توضیح : حضرت فرموده اند كه همان اول كار فوری نروید سراغ دخول ، بلكه با نوازش كردن و تحریك لمسی همسرتان را برای دخول آماده كنید و بعد به انجام مقاربت بپردازید . ( اگر فقط همین حدیث را اجرا كنید و سر لوحه زندگیتان كنید دیگر مشكلی به نام عدم رضایت جنسی ، تكراری شدن برای همدیگر و زود انزالی دچار نمی شوید ! حال بروید و بگویید كه اسلام دینی است خرافی و با مقتضیات زمان هماهنگ نیست ! )
حضرت علی ( ع ) میفرمایند : « هركسی كه میخواهد با زن خود نزدیكی كند ، تعجیل نكند كه زنان را كارها میباشد »
توضیح : حضرت به مانند پیامبر بزرگوار اسلام تاكید دارند كه عجله در عمل زناشویی نادرست است و بهتر است قبل از انجام عمل دخول با عشق بازی همسر را برای انجام این كار آماده كرد ، این را علم روز دنیا هم ثابت كرده كه اگر عمل زناشویی این چنین شروع و خاتمه یابد به دلیل ارضاء شدن زن و ایچاد مهرو عطوفت بین زوجین ، موجبات پایداری زندگی زناشویی فراهم میشود .
موفق باشید.

پزشکان بازدید : 9 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با سلام، ببخشید بنده مدتی است دو سوال در باره سن وشرایط دختر رشیده و ازدواج موقت زنی كه همسرش به سفر رفته مطرح كردم لطفا جواب آنها را بفرمائید . نمایش پاسخ ... در ابتداء باید عرض کنم علت...

با سلام، ببخشید بنده مدتی است دو سوال در باره سن وشرایط دختر رشیده و ازدواج موقت زنی كه همسرش به سفر رفته مطرح كردم لطفا جواب آنها را بفرمائید .

نمایش پاسخ ...

در ابتداء باید عرض کنم علت تاخیر در پاسخ گویی به سوال شما این بود که سوال را به جای ارسال به قسمت مشاوره به قسمت مربوط به مدیریت سایت ارسال کرده بودید.
(1در جواب سؤال اول شما باید بدانید که نمی توان سی و سال مشخصی را سن رشد در دختر یا پسر معرفی کرد.
ملاک در سن رشد این است که فرد بتواند مصالح زندگی خود را تشخیص دهد و بتواند در زندگی تصمیمات مناسبی بگیرد . (البته منظور این نیست که هیچ گونه اشتباه و خطایی نداشته باشد)
به طور مثال اگر فرضا خرجی 3 ماه را به او یکی تحویل دهند قدرت تصمیم گیری مناسب در نحوه خرج این پول داشته باشند اینطور نباشد که با خرید اشیایی بدرد نخور در اداره¬ی اصل زندگی درمانده شود یا اینطور نباشد که یکجا همه ی آنرا خرج کند و 3 ماه بی خرجی بماند
این یک مثال اقتصادی بود اما شما خودتان همه ی جنبه های زندگی را در نظر بگیرید(روابط اجتماعی، تعاملات درون خانواده، شغل و سرگرمی ، آموزش و تحصیل و ...) دختر و پسری که بتواند مجموعه ی زندگی خود را به نحو صحیح مدیریت کند به سن رشد رسیده است
در مورد دختری که پدر یا جد پدری ندارد به خاطر گوناگونی فتاوای مراجع معظم تقلید لازم است از مرجع تقلید خودتان استفتاء نمایید
2) خیر تا وقتی که زنی در ازدواج با مردی به سر میبرد هیچ گونه ازدواجی(دائم یا موقت) برای وی جایز نیست و غیبت و مسافرت مرد هر چه قدر هم که طولانی باشد ربطی به این مسأله ندارد
بله اگر غیبت به نحوی طولانی شود که حقوق زن ضایع شود با شرایطی که در کتب مفصل فقهی ذکر شده است زن میتواند از حاکم شرع تقاضای طلاق کند و در صورت وقوع طلاق پس از گذشت ایام عده، مانعی از ازدواج دائم یا موقت آن زن نیست.

پزشکان بازدید : 12 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

صرفنظر از اینکه کسی داماد شما باشد یا عروس شما؛ پذیرش یک عضو جدید در خانواده وظیفه شماست و البته وظیفه ای سخت است و به نظر می رسد که سازگاری با آن بسیار مشکل و چالش برانگیز باشد. در...

صرفنظر از اینکه کسی داماد شما باشد یا عروس شما؛ پذیرش یک عضو جدید در خانواده وظیفه شماست و البته وظیفه ای سخت است و به نظر می رسد که سازگاری با آن بسیار مشکل و چالش برانگیز باشد.

در تمام دنیا بستگان میتوانند خوشی و آسایش زن و شوهرها را به خطر بیندازند. دل کندن از بچه ها برای بعضی از پدر و مادرها سخت است. در نتیجه در زندگی زناشویی فرزندشان دخالت می کنند. مشکل زن و شوهر با بستگان از همان ابتدای ازدواج شروع می شود و گاهی اوقات با مرگ آنها خاتمه می یابد. دخالت بستگان می تواند زن و شوهر را از یکدیگر ناراضی کند.

البته در این مواقع مشاوران به زن و شوهرها توصیه می کنند که باید جلوی مداخله والدین و بستگان را بگیرند. اگر می خواهند آرامش زندگی زناشویی خود را حفظ کنند باید حق تقدم را به نیازهای همسرشان بدهند نه به نیازهای والدین شان. چون وقتی زن و شوهر رضایت یکدیگر را در اولویت اول قرار می دهند تقریبا امکان دخالت اطرافیان غیر ممکن می شود. اما در این مقاله برای اینکه از این کدورتها و مشکلات جلوگیری و پیشگیری نماییم سعی داریم نحوه پذیرش یک عضو جدید در خانواده یعنی یک عروس یا داماد را آموزش دهیم.

صرفنظر از اینکه کسی داماد شما باشد یا عروس شما؛ پذیرش یک عضو جدید در خانواده وظیفه شماست و البته وظیفه ای سخت است و به نظر می رسد که سازگاری با آن بسیار مشکل و چالش برانگیز باشد. صرفنظر از اینکه شما درباره این عضو جدید چه فکری می کنید بایستی تلاش کنید تا شوهر و یا همسر یکی از اعضای خانواده را بپذیرید و راهی بیابید تا بتوانید او را در امور خانواده تان درگیر کنید.

لذا به شما بزرگترها که قرار است پدر زن یا پدر شوهر؛ مادر زن یا مادر شوهر شوید توصیه میکنیم:

1 - نگرش مثبتی داشته باشید
مثبت اندیشی یک مساله واگیردار و مسری است و به آسانی به سایر افراد خانواده هم سرایت می کند. مثلا شما مادر شوهر محترم اگر نسبت به عروس جدید خانواده نگرش مثبتی داشته و رابطه ای خوب با او برقرار کنید مسلما سایر اعضای خانواده مثل بقیه عروسها یا حتی دختران تان و .. هم با این عروس جدید الورود بهتر رابطه برقرار می کنند.

2 - احساسات شان را در نظر بگیرید
به هر حال او یک غریبه و ورودی جدید است، بنابراین یقین حاصل کنید که آداب و رسوم و شوخی های شخصی و .. را برای او توضیح دهید تا شوخی های احتمالی در جو خانواده باعث کدورت و رنجش خاطر او نشود و از طرف دیگر او را تشویق کنید که موضوعات مدنظرش را با شما و خانواده در میان بگذارد.

3 - عضو جدید را به گفتگو بکشانید
او را در گفتگوهای خانوادگی شرکت دهید. در عین حال به طور خصوصی هم با او صحبت و گپ و گفتگو داشته باشید.

4 - به چیزهایی که به آنها علاقمند است یا از آنها متنفر است توجه کنید
گفتگو و گوش دادن به حرفها و احساسات یک نفر بهترین راه برای شناخت از اوست.

5 - در مورد فعالیتهایی که بتوانید با هم در آنها شرکت کنید برنامه ریزی زمانی داشته باشید.

6 - صبور باشید
ایجاد یک فضای راحت و آرام با یک عضو جدید خانواده محتاج گذر زمان است پس زمان لازم برای تطبیق را به او بدهید.

7 - از او حمایت کنید
هر کس دیر یا زود عمل اشتباهی انجام می دهد و یا حرف اشتباهی می زند. برای اینگونه مواقع یک خاطره، یک لطیفه یا موضوع بامزه ای به خاطر داشته باشید تا با گفتن آن ضمن کاهش تنش احتمالی و تغییر فضای جلسه یا جو خانوادگی از او حمایت کرده باشید.

8 - توانایی های او را شناسایی کنید و از او در آن زمینه ها برای خانواده یا فامیل کمک بگیرید
مثلا ممکن است او در طراحی، نقاشی، خدمات کامپیوتری، ارایشگری و .. توانایی خاصی داشته باشد این توانایی ها را بشناسید و در مواقع لزوم از وی برای انجام این کارها استفاده کنید حتی می توانید این توانایی ها را وسیله ای برای تعریف و تمجید از او در جمعهای خانوادگی و دوستانه استفاده نمایید.

پزشکان بازدید : 7 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
در این مقاله به بررسی روابط جنسی پیش از ازدواج می پردازیم. اینکه نگرش گروه های مختلف به این عمل چیست و اینکه داشتن این رابطه چه نتایج مثبت و منفی می تواند در زندگی آینده فرد داشته باشد؟ لازم به ذکر است ما برای تمامی ادیان و مذاهب احترام قائل هستیم اما معتقدیم صحبت نکردن ما در مورد یک مطلب شایع نه تنها باعث حذف آن نمی شود بلکه می تواند باعث گمراهی بدلیل ندانستن جنبه علمی مسئله و آسیب جبران ناپذیر به فرد شود ما از معتقدترین افراد درفرهنگ و سنت می باشیم و بیشتر تلاش می کنیم تا جدیدترین یافته های علمی را در پاسخ به سئوالات در اختیار افراد قرار بدهیم و در نهایت این مسئولیت و تصمیم خود فرد است که چه کاری برایش بهتر است و چه خط فکری را می خواهد دنبال کند.


رابطه جنسی پیش از ازدواج در اکثر جوامع از نظر اخلاقی عملی غیرقابل قبول شمرده می شود. در چند دهه اخیر، در برخی جوامع غربی از شدت این مسئله تا حدی کاسته شده اما هنوز هم در خانواده های سنتی، مذهبی و یا اشخاصی که از طبقات بالای اجتماع هستند تجربه جنسی افراد به خصوص خانم ها را صرفا در قالب ازدواج، مشروع و موجه می دانند.
منع افراد از داشتن روابط جنسی پیش از ازدواج تنها مختص اسلام نیست، بلکه دردستورات ادیان دیگر مثل دین یهود و اکثر فرقه های مسیحیت هم افراد از داشتن روابط جنسی پیش از ازدواج به شدت منع شده اند.
در برخی ادیان هم مثل بودیسم اگر دو نفر انسان بالغ با میل شخصی شان و بر اساس علاقه ای به هم دارند با هم وارد رابطه جنسی بشوند حتی اگر ازدواج نکرده باشند، ایرادی ندارد، به شرطی که هیچ نوع آسیبی به طرفین نرسد.
اما مذهب تنها یکی از تعیین کننده های خط فکری افراد است. تعیین کننده قوی دیگر فرهنگ هر قوم و یا جامعه است. مثال ساده اش این است که در کشورهای مسلمان که از یک دین پیروی می کنند، نگرشهای مختلفی نسبت به روابط جنسی وجود دارد.
تعیین کننده بعدی هم که قانون است. معمولا قانون قدرت فرهنگ و مذهب را ندارد اما در نهایت فاکتور تعیین کننده ای در نحوه عملکرد افراد می تواند داشته باشد.
پزشکان بازدید : 15 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
شکستگی آلت تناسلی آقایان
نوشته شده توسط شکستگی آلت   

شاید شکستگی مناسب ترین واژه برای این حادثه نباشد : در آلت تناسلی استخوانی وجود ندارد که بشکند یا نشکند. واقعیت این ا ست که غشاء سختی (Albuginée ) دور آلت تناسلی و ستون های غاری را می پوشاند. این غشاء می تواند در اثر فشار و حرکت های کمی « آکروباتیک » پاره شود.
این غشاء در آلت تناسلی خوابیده ، نرم و با انعطاف ست ؛ اما در هنگام خیزش Erection سفت و سخت می شود و می تواند پاره شود ، « بشکند ». در چنین حادثه اِِی باید به سرعت به اورژانس مراجعه کرد، تا رسیدن به اورژانس باید آلت تناسلی را با پارچه ای پر از یخ پانسمان کرد تا هماتوم بدتر نشود.
پارگی غشاء با شنیدن جریان حادثه و معاینه با لینی عضو بیمار تشخیص داده می شود.
شاید در تصور اولیه افراد شکسته شدن آلت قابل توجیه نباشد ولی یکی از اورژانسهای ارولوژی شکستگی آلت می باشد. جهت درک و توضیح این حالت ابتدا لازم است ساختمان و عملکرد آلت را در حالت عادی ونعوظ توضیح دهیم تا مفهوم و مکانیسم شکستگی آلت مشخص گردد.

آلت تناسلی مردان اندامی است بدون استخوان و غضروف، ولی بافت نعوظی آن از سه سیلندر به طولی
حدود ۲۰ سانتیمتر و قطر حدود ۵/۲ سانتیمتر تشکیل شده ( بنامCorpus carernosum و Corpus Spongiosum ) .
این سیلندرها که در کنار هم قرار گرفته در قسمت داخلی متصل به استخوانهای لگن خاصره و قسمت خارجی آن توسط پوست پوشانیده که نمای اندام تناسلی ظاهری را تشکیل می دهد.
قسمت بیرونی بافت نعوظی را اگر از داخل به خارج توضیح دهیم در داخلی ترین قسمت گفته شد که از سه سیلندر طولی ( ۲ عدد بافت اصلی نعوظ کورپوس کاورنوزوم و سومی بنام کورپوس اسپانژیوزوم که حاوی مجرای ادراری است و در زیر ۲ سیلندر قبلی قرار گرفته ).
داخل سیلندرهای نعوظی بافت اسفنجی قرار گرفته که فضای زیادی را هنگام نعوظ جهت ورود خون ایجاد می کند و دیواره آن از بافت بسیار قوی و ضخیم بنام تونیکا آلبوژینه تشکیل شده است.
سیلندرها توسط بافت قوی دیگری بنام فاسیای باکس ( Bucks fasia ) در کنار هم قرار می گیرند تا خود شکل سیلندری واحدی را تشکیل دهد و روی آن را بافتهای نرم و لغزنده زیر جلدی و پوست است که قابلیت حرکت و لغزندگی بین پوست و بافت نعوظی را ایجاد می کند تا بدون کشش وفشار بر روی پوست، سایز آلت در حالت نعوظ چند برابر بزرگتر شود.
با توجه به ساختمان آلت و درنظر گرفتن تصویرهای ارائه شده در قسمت اول مطلب، به توضیح مکانیسم نعوظ و شکستگی آلت میپردازیم.
مکانیسم نعوظ بدین شرح است که هنگام تحریک جنسی و یا فعال شدن مکانیسم نعوظی به هر دلیل، جریان خون بداخل بافت اسفنجی این سیلندرها به سرعت و شدت افزایش یافته بطوری که خون ورودی، فرصت خارج شدن از طریق سیاهرگها را ندارد. سیلندرها افزایش بارز حجم پیدا کرده و همچون بادکنکی که بطور کامل پر باد شده باشد حجیم و سفت می گردد.
سفتی دیواره سیلندرها باعث بسته شدن ۹۰% قابلیت خروج خون از سیلندرها می گردد تا بافت آلت پر خون باقی بماند. این فشار به بالاتر از حد متوسط فشار خون فرد، یعنی حدود ۱۲۰ میلی متر جیوه می رسد و باتوجه به محصور بودن خون با دو بافت قوی تونیکاآلبوژینه دیواره سیلندرها و فاسیای باکس
پوشاننده آنها منجر به قوام سخت و شبیه به استخوانی بافت آلت تناسلی مردان درحالت نعوظ میگردد.
اگر در حالت نعوظ کامل و سفت، فشار زیادی جهت خم کردن این سیلندرهای پرخون انجام گیرد، همانند
بادکنک پربادی که در اثر فشار پاره می گردد، بافت سیلندرهای آلت نیز از محل خمیدگی پاره شده و خونریزی شدید در زیر پوست ایجاد می کند که باعث ایجاد درد شدید و تورم شدید آلت می شود که ادامه خونریزی در زیر پوست حتی تا ناحیه سینه و زیر گردن نیز ممکن است ادامه یابد.
در واقع در حین معاشقه با یک حرکت نا بجا ، مرد ناگها ن صدایی شبیه شکستن استخوان می شنود ، درد شدیدی حس می کند و می بیند که بیضه هایش ورم کرده. نگاهی به عضو دردناک نشان می دهد که انگار آلت تناسلی شکسته.
پس از گذشت زمان حاد شکستگی آلت، اگر فرد مراجعه ننماید و بافت تخریب شده ترمیم نشود، در نعوظ بعدی، خون در داخل سیلندرها محصور نمی گردد و همچون بادکنک سوراخ، از همان محل آسیب خون خارج شده و در نتیجه تشدید خونریزی زیرپوستی و عدم توانایی در نعوظ می گردد که می تواند باعث ناتوانی جنسی نیز گردد.
درصورتیکه بافت به مرور زمان خودبخود ترمیم شود، محل پارگی بصورت ناهمگون و غیریکنواخت ترمیم شد که خود باعث عدم توانایی در نعوظ در آینده و یا اگر ضایعه شدید نباشد این غیریکنواختی بافت منجر به کجی آلت، هنگام نعوظ در آینده می گردد.
با درک مکانیسم نعوظ و شکستگی آلت پس مشخص است که این حادثه زمانی رخ می دهد که آلت در نعوظ کامل باشد و فشار بصورت خم کردن آلت وارد گردد.
شایعترین حالتی که منجر به شکستگی آلت می گردد زمانی است که هنگام نزدیکی زن بعنوان فرد فعال عمل می کند بدین صورت که زمانی که مرد بصورت درازکش به پشت خوابیده و زن به حالت نشسته به روی آلت تناسلی مرد اقدام به نزدیکی می کنند.
در این حالت اگر حین نزدیکی، زن بطور ناگهانی اقدام به خوابیدن بر روی مرد بکند و یا به سمت عقب، خود را حرکت دهد به گونه ای که استخوان شرمگاهی زن بر روی تنه آلت مرد فشار آورد منجر به شکستگی آلت مرد خواهد شد.
در کلینیک و اورژانس ارولوژی موارد دیگری نیز مشاهده می شود که نمونه هایی از آن در قسمت تجربیات پزشکی سایت ذکر شده است.

درمان شکستگی آلت:

ترمیم به روش جراحی و بصورت اورژانسی می باشد که این ترمیم هرچه سریعتر انجام گیرد احتمال عوارض کمتر است.
تخلیه هماتوم و ترمیم غشاء پاره. هماتوم تخلیه نشده می تواند فیبروزه شود، به آلت تناسلی شکل و حا لت غیر طبیعی بدهد، به کارکرد طبیعی خیزش آسیب های جدی برساند و سرانجام به ناتوانی جنسی منجر شود.

درمان بهنگام و چند هفته استراحت عشقی پیشگیر چنین ضایعاتی ست.
در عشق- ورزی هم ( چون بسیاری دیگر از زمینه های زندگی ) با کمی احتیاط ، و فقط کمی ، می توان بسیار لذت برد و نه خود و نه عضوی از خود را برباد داد.
عوارض عدم ترمیم یا ترمیم دیررسی :
ناتوانی جنسی، خمیدگی و کجی آلت هنگام نعوظ، تغییر شکل آلت به شکل ساعت شنی ( نازک شدن قسمت کوچکی از تنه آلت ) که حین نزدیکی باعث کج شدن مکرر آلت از همان قسمت باریک و ضعیف خواهد شد.

همچنین طبق یک بررسی که در بیمارستان شهید بهشتی بابل، طی سال ۸۳- ۱۳۷۵ انجام شد به شرح زیر است :

سابقه و هدف :
شکستگی آلت تناسلی در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بدلایل متعددی از قبیل مقاربت جنسی در وضعیت غیر عادی، خود ارضایی و ضربه مستقیم ایجاد می گردد. هدف از این مطالعه کسب آگاهی از فراوانی، علل و ضایعات همراه به‌خصوص پارگی پیشابراه در این بیماران بوده تا بتوان با آگاهی و شناسایی علل در پیشگیری از ضایعه و عوارض آن گامی موثر برداشت.

مواد و روش‌ها :
این مطالعه ازنوع توصیفی- مقطعی بوده و بر روی کلیه مردان مراجعه‌کننده به علت شکستگی آلت تناسلی(۸۴ مورد) به بیمارستان شهید بهشتی بابل (۸۳- ۱۳۷۵) انجام شد. داده‌ها با پرسشنامه جمع‌آوری و با نرم‌افزار آماری SPSS و روش‌های آماری کای دو و تی‌تست تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها :
در طی مدت مطالعه، ۸۴ بیمار به علت شکستگی آلت تناسلی به بیمارستان مراجعه کردند. میانگین سنی نمونه‌ها ۷/۴ ± ۲۸ سال و اکثریت آنان (۷۸ درصد) مجرد بودند. مهم‌ترین شکایت بالینی، درد (۳۶ درصد) و تورم آلت(۳۰ درصد) بود. علل زمینه‌ای ایجاد کننده شکستگی؛ خود ارضایی (۷۴ درصد)، آمیزش جنسی (۱۸ درصد) و اطلاعات مشکوک و تروما و جسم خارجی(۸ درصد) بود. فراوانی پارگی پیشابراه در این بیماران (۸ درصد) بود و ارتباط معنی‌داری بین علل زمینه‌ای ایجاد شکستگی و پارگی پیشابراه وجود داشت.

استنتاج :
با توجه به درصد زیاد موارد شکستگی آلت به علت دستکاری در بین جوانان، آموزش این گروه در مورد پیامدها و عوارض مهم این مشکل، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان به موقع این ضایعه و عوارض آن داشته باشد.

پزشکان بازدید : 11 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

آیا می توانیم در طول بارداری آمیزش جنسی داشته باشیم؟

البته که بله! معمولا در یک بارداری عادی مقاربت برای زن باردار سالم و همسرش ایرادی ندارد. برخی پزشکان آمیزش جنسی را در هفته آخر بارداری ممنوع می کنند، ولی همه پزشکان با این نظر موافق نیستند در این مورد می توانید نظر پزشک خود را جویا شوید. فعالیت جنسی مکرر نباید در یک بارداری سالم، مشکلی ایجاد کند. معمولا زوجین می توانند فعالیت جنسی قبلی خود را ادامه دهند. البته اگر در معرض زایمان زودرس باشید یا یکی از مشکلات بارداری مانند کوتاهی یا اتساع دهانه رحم، نشت مایع آمنیوتیک، جفت سرراهی یا خونریزی داشته باشید و یا اینکه سابقه سقط ناشی از زایمان زودرس را داشته باشید احتمالا پزشک معالج شما را از انجام نزدیکی منع خواهد کرد. آیا آمیزش جنسی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند ؟ بسیاری از مردان می خواهند بدانند که آیا فعالیت جنسی به جنین صدمه می رساند یا خیر. آمیزش جنسی و انزال، هیچ یک در بارداری کم خطر ایرادی ندارد. جنین در محفظه عضلانی رحم قرار دارد و از جنین بوسیله مایع آمنیوتیک و کیسه آمنیوتیک به خوبی محافظت می شود. یک پوشش مخاطی ضخیم دهانه رحم را می پوشاند و مانع از انتقال عفونت نیز می شود. ممکن است چندی بعد از اوج لذت جنسی جنین شما تکان بخورد! در این مورد نیز نگران نباشید چون این افزایش تحرک بدلیل افزایش جریان خون ناشی از افزایش ضربان قلب شماست نه بخاطر اینکه جنین احساس درد می کند یا از آنچه روی داده چیزی فهمیده است. با این حال اگر هنوز نگرانید و پرسشی در این باره دارید، در یکی از جلسات مراقبت بارداری که هر دو حضور دارید آنرا مطرح کنید. آیا میل جنسی در دوران بارداری تغییر می کند؟ عموما تمایل جنسی زنان باردار از یکی از دو الگوی زیر پیروی می کند: کاهش میل جنسی در سه ماهه اول و سوم بارداری و افزایش آن در سه ماهه دوم کاهش تدریجی میل جنسی با پیشرفت بارداری طی سه ماهه اول ممکن است دچار تهوع و ضعف باشید. طی سه ماهه سوم ممکن است افزایش وزن، بزرگ شدن شکم و حساسیت سینه ها و سایر مشکلات باعث شوند کمتر میل به تماس جنسی داشته باشید. این حالت طبیعی است. در مورد حس خود با همسرتان صحبت کنید و سعی کنید راهی بیابید که برای هر دوی شما رضایت بخش باشد. بارداری در بعضی زنان باعث افزایش میل جنسی می شود. فارغ شدن از نگرانی در مورد احتمال بارداری به برخی از زنان احساس رهایی می بخشد. در برخی موارد، یک زن در دوران بارداری است که برای اولین بار به اوج لذت جنسی می رسد و یا چند بار اوج لذت را تجربه می کند. این موضوع به دلیل افزایش فعالیت هومورنی و بیشتر شدن گردش خون لگن است. برخی زنان فکر می کنند که بدلیل افزایش اندازه و تغییرات جسمانی ناشی از بارداری، جذابیت خود را از دست داده اند. ممکن است بعد از مقاربت احساس گرفتگی در شکم یا حساس شدن ناراحت کننده در سینه ها داشته باشند. در مورد این احساسات خود با همسرتان صحبت کنید، درک متقابل و محبت می تواند به هر دوی شما کمک کند. آیا بارداری می تواند موجب تغییر در میل جنسی همسر شود؟ بله! بعضی از مردان خانم باردار خود را جذابتر از هر وقت دیگر می بینند و گروهی دیگر از شدت نگرانی برای سلامت مادر و جنین تمایلات جنسی خود را سرکوب کرده یا اصلا آنرا احساس نمی کنند. در هر صورت صحبت کردن می تواند باعث شود تا تغییر در رفتارها برای طرف مقابل قابل درک شود. چه وضعیتهایی برای یک زوج باردار مناسب و راحت تر است؟ ممکن است با پیشرفت بارداری متوجه شوید که انتخاب وضعیت های جدید برای آمیزش جنسی ضروری است. ممکن است شکم شما باعث شود انتخاب برخی وضعیت ها برای شما ناراحت کننده باشد. به علاوه، توصیه می کنیم که حدود 16 هفتگی به پشت نخوابید چرا که وزن رحم بر روی عروق اصلی لگن ممکن است گردش خون این ناحیه را مختل کند. بهتر است برای آمیزش جنسی یا به پهلوی خود بخوابید و یا رو قرار گیرید. چه زمانی باید از آمیزش جنسی اجتناب کرد؟ برخی وضعیت ها باید شما را نسبت به عدم انجام آمیزش آگاه سازد. اگر سابقه زایمان پیش از موعد دارید. ممکن است پزشک شما را آمیزش جنسی و یا رسیدن به اوج لذت جنسی باز دارد. اوج لذت جنسی باعث انقباض های خفیف رحمی می شود. مواد شمیایی موجود در ترشحات جنسی مرد ( منی ) نیز می توانند باعث تحریک انقباضات رحمی شوند. بنابراین شاید بهتر باشد که همسر یک زن باردار از تخلیه ترشحات جنسی خود داخل واژن اجتناب کند. اگر سابقه سقط خود به خودی داشته باشید ممکن است پزشک شما را از و رسیدن به اوج لذت بر حذر دارد. با این حال هیچ رابطه ای بین آمیزش جنسی و سقط خود به خودی پیدا نشده است. در صورت وجود موارد زیر از رابطه جنسی فعالیت جنسی پرهیز کنید: جفت سه راهی یا پایین واقع شدن جفت در رحم، نارسایی دهانه رحم، آغاز پیش از موعد دردهای زایمانی، پاره شدن کیسه آب، درد به هنگام آمیزش جنسی، خونریزی بدون علت از واژن و یا ترشح از آن، وجود ضایعه بهبود نیافته هرپسی در همسر و یا آغاز زایمان

منبع:
پزشکان بازدید : 10 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
آیا خودارضایی باعث بی نیازی از روابط جنسی طبیعی بین زن و مرد میشود؟
نوشته شده توسط Administrator   
چهارشنبه, 21 مهر 1389 ساعت 08:23

حمیدرضا شیرمحمدی
یکی از سوالات بسیار شایعی که در حال حاضر در جامعه ما مطرح است  تحقیق در مورد مسئله "خودارضایی" است. در واقع درحال حاضر سردرگمی عمیقی از نظر درست بودن یا نبودن انجام خودارضایی در ذهن بسیاری از افراد جامعه وجود دارد. سوالات بسیار زیادی در این زمینه مطرح شده است، سوالاتی که با مراجعه به پژوهشگران زمینه های مختلف علوم تجربی و انسانی با پاسخ های متفاوتی روبرو شده است. بعضی ها با خودارضایی موافق اند و معتقدند هیچ دلیل علمی برای خودداری از آن وجود ندارد. بعضی دیگر بشدت با آن مخالفند و سعی میکنند دیگران را به خودداری از آن تشویق کنند. بعضی دیگر با خودارضایی مشروط موافقند و بعضی دیگر خودارضایی را تنها محدود به شرایط خاص (و بخصوص عدم دسترسی به همسر) مجاز میشمارند. بعضی معتقدند خودارضایی با مشکلات جسمی و روحی زیاد و متنوعی همراه است. بعضی فکر میکنند خودارضایی هیچ عارضه ای ندارد. واقعاً کلاف سردرگمی است. اما همه در یک چیز اشتراک نظر داریم: همه ما این کار را میکنیم، فقط نمیدانیم بعدش چه بلایی به سرمان می آید؟! (که به هرحال چندان تفاوتی در اصل انجام کار نمیکند چون به هرحال کار خود را میکنیم). حالا تا وقتی مسئله شخصی است "این موضوع به خودمان ربط دارد" اما وقتی دارای همسر رسمی هستیم واقعاً معلوم نیست واکنش همسرمان به این امر چیست و این دفعه دیگر واقعاً نمیدانیم بعدش چه بلایی به سرمان می آید؟! (فیلم زیبایی آمریکایی را دیده اید؟ ظاهراً نظر همه خانمها بر این است که سرنوشت شوم آقای برن هام- با بازی کوین اسپیسی- لیاقت همه مردانی است که کنار همسرشان اقدام به آن جور کارها میکنند!) شاید بد نباشد اینجا- بصورت پرسش و پاسخ- بدنبال پاسخی برای برخی از سوالات شایع در مورد خودارضایی باشیم.

 

 

1. آیا خود ارضایی از نظر علمی برای انسان عارضه یا خطری ندارد؟

خودارضایی در میان مردان امر کاملا شایعی است (بیش از 90 درصد از مردان در طول زندگی حداقل یک بار اقدام به خودارضایی کرده اند) که به اعتقاد بعضی علامت سلامت جنسی یک مرد (و البته یک زن) بشمار میرود. فرهنگ و مذهب 2000 ساله یهودیت و اسلام بشدت افراد را از ریختن آب منی به خارج از رحم زنان (که شامل خودارضایی هم میشود) نهی کرده است. (در واقع آنچه در اسلام منع شده است نه لذت بردن از خود، که ریختن آب منی به بیرون بوده است. در واقع تا آنجا که من یادم است هیچ اظهار نظر مخالفی در مورد خودارضایی خانمها وجود نداشته است) وجود چنین فشار فرهنگی – مذهبی ریشه داری باعث شده است تا در میان مردم شایعات فراوانی در مورد عوارض ناشی از خودارضایی شکل بگیرد. شایعاتی مانند احتمال کاهش بینایی و کوری- ضعف عمومی قوای جمسانی- غش و دیوانگی- و موارد بسیاری مانند آن. تقریباً اغلب افرادی که بطور مرتب خودارضایی میکنند، سعی میکنند در اولین برخورد با علائم یک اختلال، آن را به موضوع خودارضایی خود نسبت دهند. ظاهراً هنوز دلایل علمی قاطعی به نفع این شایعات یافت نشده است و از آن طرف مزایای بسیاری چون امکان تقویت تخیلات و توانایی و اعتماد به نفس جنسی و همینطور کاهش تنشهای روحی و جنسی افراد، برای آن برشمرده شده است. شاید متعجب بشوید از اینکه بدانید یکی از روش های موفق درمان زودارضایی مردان نوعی خودارضایی هدایت شده است (البته با روش و جزئیات خاص خود). یکی از دوستان سوال میکرد آیا نبود دلیل علمی دال بر عارضه دار بودن خودارضایی دلیل بر بی خطر بودن آن است؟ پاسخ این است که با توجه به اصل برائت در زندگی روزمره وقتی دلیلی بر خودداری از انجام کاری وجود ندارد واقعاً اجازه داریم که آن را انجام دهیم (البته میل خودتان است. سوءتفاهم نشود من اصراری ندارم!)

2. آیا خودارضایی یک فعالیت جنسی طبیعی است؟

با رسیدن زمان بلوغ و افزایش سطح هورمون های جنسی و بروز صفات ثانوی در اندام های تناسلی، کنجکاوی های جنسی نیز افزایش می یابد. این نوجوانان هرچند از لحاظ عملکردی دارای توانایی داشتن رابطه جنسی و نزدیکی با جنس مخالف اند، بدلیل مخالفت ها و فشارهای محیطی از این کار بازداشته میشوند. تجمع این فشارهای درونی غریزی باعث چاره جویی فرد و یافتن راهی برای تخلیه این تنشهای جنسی است. در این زمان خودارضایی اغلب ساده ترین راه برای فروکش کردن این هیجانات است. در این بین پسرها زودتر و بیشتر از دخترها اقدام به خودارضایی میکنند (که با توجه به اختیارات و آزادی های بیشتر آنها در جامعه چندان هم دور از انتظار بنظر نمیرسد). هرچند بسیار دیده شده است که دختران و پسران از سنین پایین تر هم اقدام به خودارضایی کنند (بارها دخترخانم هایی با من صحبت کرده اند که به یاد داشتند از سنین 4 یا 5 سالگی اقدام به خودارضایی میکردند)، تفاوت عمده خودارضایی در سن بلوغ در حضور تخیلات جنسی غنی و متنوع است. این تخیلات جنسی نقش مهمی در شکل دادن هویت جنسی فرد دارد، در پناه این تصورات وی میتواند در یک محیط شبیه سازی شده به تمرین نقش جنسی خود در رابطه با جفت احتمالی بپردازد. نوع و محتوای این تخیلات در دو جنس کمی متفاوت است. در مردان تصورات جنسی بیشتر شامل زنان برهنه و رفتارهای جنسی آلت محور است. در دخترخانمها این فضا بیشتر شامل صحنه هایی است که در آن مرد مورد علاقه اشان در موقعیت های عاشقانه ای مانند طبیعت دور از غوغای انسانی، به شدت به آنها ابراز عشق و عاطفه میکند. بوسه و نوازش جزء مهم این صحنه ها را تشکیل میدهد. بنابراین در این دوران خودارضایی یک مرحله میانی در شکل دادن هویت و توانایی های جنسی فرد را تشکیل میدهد. در بزرگسالی نیز خودارضایی (به دور از احساس ترس و گناه و تشویش) نقش مهمی در کاهش تنشهای درونی (اعم از جنسی و غیر جنسی) بعهده دارد. هنگام خشم و ترس و ناراحتی های درونی معمولاً خودارضایی یک واکنش دفاعی برای برگشت به تعادل روحی ابتدایی به شمار می رود. اما در مورد کلمه طبیعی بودن. راستش را بخواهید من با این کلمه "طبیعی" مشکل دارم و فکر میکنم در جامعه یک معنای روشن و مشخصی ندارد. اگر طبیعی را به معنای سالم بگیریم پاسخ مثبت است. از نظر من بعنوان یک سکسولوژیست، خودارضایی درکل یک فعالیت جنسی سالم است. اما کامل نیست ناقص است، چون بدون حضور فیزیکی جفت (= پارتنر) صورت میگیرد و مانند آن هم ارضاء کننده نیست چون حواس پنجگانه کارایی واقعی لازم در افزایش تحریکات حسی را ندارند. فقط تجسم و تصور است که وارد میدان میشود. برای توضیح بیشتر باید دقت کرد که خودارضایی هم مانند بقیه فعالیت های جنسی اگر در شرایط نامناسبی انجام شود یک فعالیت جنسی ناسالم است که با عوارض بعدی همراه خواهد بود (مثلاً در شرایط ترس و اضطراب و عجله و هیجان شدید و احساس گناه) و این مسائلی است که خیلی ها نمیتوانند از هم جدا کنند و خیلی سوال میشود.
در مورد تعداد و مدت خودارضایی نمیتوان هیچ چهار چوب مشخصی بعنوان محدوده نرمال تعیین کرد. تعیین اینکه چه موقع میتوان با قاطعیت اظهار نظر کرد که فرد بصورت افراطی معتاد به خودارضایی شده و باید به فکر چاره بود همیشه هم آسان نیست. یک معیار خوب این است که اگر خودارضایی به قدری افزایش یابد که زندگی روزمره فرد را مختل کند باید برای تعدیل آن چاره اندیشید (گاهی گزارش شده که یک فرد ممکن است تا روزی 20 بار اقدام به این کار بکند).

3. آیا خودارضایی باعث بی نیازی از روابط جنسی طبیعی بین زن و مرد میشود؟

آیا خودارضایی برای کسی که همسر دارد درست است؟
در واقع خودارضایی بعنوان جایگزینی برای روابط جنسی طبیعی با جنس مخالف تصور نمیشود. و این دو معنی دارد اول اینکه اگر کسی خودارضایی میکند بی نیاز از (ویا لزوماً بی توجه به) یک رابطه جنسی با جنس مخالف نیست و معنی دوم اینکه رابطه جنسی دوطرفه زن و مرد هم به معنی لزوم کنار گذاشتن خودارضایی نیست. اگر ما چنین نگرشی را بپذیریم هیچ ترسی از انجام خودارضایی حتی در کنار همسرمان نخواهیم داشت. خودارضایی فرآیند لذتبخشی است که میتواند (در کنار و) علاوه بر معاشقه و نزدیکی دوطرفه انجام شود. هستند افرادی که این کار را در کنار همسرشان انجام داده اند و بدون واکنش بدی از آن لذت برده اند. نکته قابل توجه این است که خودارضایی خانم ها یکی از مهمترین موضوعات فیلم های جنسی تحریک کننده اقایان را تشکیل میدهد و برای بسیاری از آقایان خودارضایی همسرشان بسیار لذتبخش و تحریک کننده است. اما علت مخالفت بسیاری از خانمها با خودارضایی شوهرشان (بعنوان یک توهین بزرگ) شاید نگرانی از این باشد که خودارضایی بتدریج جایگزین روابط عاطفی- جنسی با او شود. برای آنها خودارضایی شوهر نشانه پایان دوره جذابت های جنسی زنانه است. خودارضایی شوهر با این دید بسیار غم انگیز و دردناک بنظر میرسد و نشان از احتمال جدایی و عوارض ناشی از آن خواهد بود. خشم و تعارضات درونی و عدم ارتباط کلامی میتواند تشدید کننده چنین حسی شود. از آن طرف باید توجه داشت که در دعواهای خانوادگی بسیار پیش می آید که شوهر آگاهانه برای تنبیه همسرش در کنار او اقدام به خودارضایی میکند. یک فرایند شرطی شدن منفی که باعث تشدید احساس بد نسبت به خودارضایی خواهد شد. بنابراین در تکمیل سخن اولم، خودارضایی مرد و زن اگر جایگزین رابطه جنسی طبیعی شود بعنوان یک مشکل باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد در غیراینصورت خیر. (فکر میکنم این به نظر آنهایی که نگرانند ممکن است خودارضایی جای یک رابطه جنسی ارضاء کننده دونفره را بگیرد نزدیک میشود نه؟) اما به هرحال نظر جامعه ممکن است جز این باشد. در یک مطالعه توسط Dr. Archibald Hart که در کتابی به نام “The Sexual Man” منعکس شد، بنا به یک بررسی روی 600 آمریکایی مسیحی، با وجودیکه حدود 61 درصد از مردان متأهل اقدام به خودارضایی میکردند و بیش از 90 درصد از این افراد از این مسئله احساس گناه نداشتند، تنها 13 درصد از مردان متاهل خودارضایی را یک "عمل طبیعی" (نرمال) تلقی میکردند. بنا بر این گزارش بیش از 80 درصد از این مردان متأهل، در حد هفته ای یکبار اقدام به خودارضایی میکردند.

4. آیا خودارضایی منجر به ترس، اضطراب، افسردگی و انواع ناراحتی های روحی در انسان نمیشود؟

شاید بسیاری دیده باشید افراد افسرده و پریشان حالی که قسمت قابل توجهی از دلمشغولی های روزانه شان را خودارضایی تشکیل میدهد. آیا واقعاً این خودارضایی نبوده که منجر به چنین عوارض جسمی و روحی دلخراشی در آنها شده است؟ پاسخ ما این است که خیر. در این افراد خودارضایی (و در واقع محدودیت فعالیت جنسی به خودارضایی) نه علت بلکه خود معلول و نشانه عوامل زمینه ساز دیگری است. روابط خانوادگی ناسالم، درگیری ها و اختلافات همیشگی والدین، نبود آموزشهای صحیح برای داشتن یک زندگی بدون تنش، عدم حمایت خانوادگی، کمبود دانش و مهارتهای جنسی لازم، حضور اختلالات روحی- روانی با منشاء زیستی (رفیق بد، ذغال خوب!) همه و همه عواملی است که منجر به قطع تدریجی ارتباط فرد با محیط و روی آوردن به خلوت انزوای تردید و ترس و تعارضات بی پایان میشود. در این حال فرد سعی میکند تمام تنشها و هیجانات درونی خود را با خودارضایی تخفیف دهد که اتفاقاً کمک بزرگی است اما به تنهایی نمیتواند جایگزین زندگی سالم و ارضاء کننده وی شود. برای کمک به فرد باید به بررسی و رفع عوامل زمینه ساز ابتدایی برگشت. در این صورت فرد به زندگی عادی برمیگردد. یادتان نرود که خودارضایی عامل نیست یک نشانه است.
5. خودارضایی چقدر در جامعه شایع است؟ چه تفاوتی بین زن و مرد از این لحاظ وجود دارد؟
از زمان اولین بررسی مهم آلفرد کینزی در مورد رفتارهای جنسی آدمی در میانه قرن بیستم، بررسی های متعددی در مورد ابعاد مختلف این رفتارها بعمل آمده است. در یکی از این بررسی ها توسط Edward O. Laumann, John H. Gagnon, Robert T. Michael, and Stuart Michaels که در 1994 از طرف دانشگاه شیکاگو منتشر شد، براساس مصاحبه های رودرو و پرسشنامه های انفرادی پر شده توسط 2969 نفر از زنان و مردان بین سنین 18 تا 89 سال مشخص شد که حدود 42 درصد از زنان و 63 درصد از مردان در آن سال اقدام به خودارضایی کرده بودند.
براساس مطالعه دیگری توسط Samuel S. Janus و همکارانش (معروف به گزارش یانوس) که روی تعداد زیادی از آمریکائیان بالای 18 سال بین سالهای 1983 تا 1992 انجام شد، در مقابل 25 درصد از آقایان 10 درصد از خانمها دارای خودارضایی مرتب (چندین بار در هفته یا روز) بودند. همچنین در مقابل 55 درصد از آقایان، 38 درصد از خانمها دارای خودارضایی منظم (در ماه یا روز) بودند. بر اساس مطالعات کینزی و گزارش منتشر شده از سوی موسسه کینزی (در بررسی های سال 1948 و 1953 میلادی به ترتیب در کتابهایی به نام رفتارهای جنسی در مردان و رفتارهای جنسی در زنان)، 92 درصد از آقایان و 62 درصد از خانمها حداقل یک بار در طول عمر خود اقدام به خودارضایی کرده بودند. مطابق این بررسی ها خودارضایی شایعترین فعالیت جنسی خانم های مجرد و دومین فعالیت جنسی شایع خانم های متأهل بوده است. البته باید توجه داشت که نمونه مورد بررسی کینزی فقط شامل افراد تحصیلکرده سفیدپوست و زیر سن 35 سال بود (با این حال گزارش کینزی حتی تاکنون هم بزرگترین بررسی بر روی رفتارجنسی انسان در نوع خود محسوب میشود). انتظار بر این است که در جامعه ایران بدلیل محدودیت های جنسی بیشتر، آمار شیوع و دفعات خودارضایی بیشتر از ارقام گفته شده باشد. در مورد علت پایین تر بودن آمار خودارضایی در خانمها نسبت به آقایان بطور سنتی علل فرهنگی- اجتماعی و آموزشهای ابتدایی دخترخانمها در سنین کودکی بعنوان عامل اصلی ذکر میشده است. ابراز تمایلات جنسی مستقل (خارج از خدمات جنسی برای شوهر) از قدیم نشانه "هوایی" و "غیرقابل اعتماد بودن" وی در تعهد به روابط جنسی با شوهرش محسوب میشده است (نگاه کنید به فیلم آقای هالو اثر داریوش مهرجویی). ختنه کردن دختران که همچنان در نواحی مختلف ایران ادامه دارد نمونه ای از تلاشهای جامعه سنتی در تخفیف خطر بروز تمایلات جنسی مستقل خانمهاست. از نظر فرهنگ سنتی، فعالیت جنسی برای یک زن تنها زمانی مورد تأیید است که در خدمت تقویت روابط زناشویی با مرد (بعنوان خریدار خدمات جنسی زن) و تولید مثل، قرار بگیرد. تجربیات من در ایران نشان داده است که امروزه هم خانم ها ترجیح میدهند خودارضایی خود را از نزدیک ترین دوستان و حتی همسرانی که با آنها روابط عاطفی- جنسی خوبی دارند پنهان کنند. از نظر آنان آشکار شدن این مسائل نتیجه ای ندارد جز احساس کم شأنی شدید ناشی از ابراز نیاز و اغناء کنش های جنسی. حتی بعضی از مالش دستی کلیتوریس توسط همسرانشان بشدت احساس ناراحتی میکنند (که خود همین میتواند یکی از علل مشکلات ارگاسم حین نزدیکی در آنها باشد).

6. روش درست خودارضایی چیست؟ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

و چه نکاتی را باید برای اجتناب از عوارض ناخواست رعایت کرد؟
من در کتاب "پیشگیری از اختلالات جنسی" دو بخش را هم به خودارضایی در مردان و خودارضایی در زنان اختصاص داده ام که شاید بهتر باشد در فرصت دیگری مشروح این نکات را جداگانه در دسترس خوانندگان قرار دهم. توجه داشته باشید که موقع خودارضایی استفاده از صابون و مواد شوینده (و گاه دیگر مواد شوینده) ممکن است منجر به درد و سوزش و خراشیدگی و التهاب پوست آلت شود و توصیه میشود درصورت لزوم از پمادهای چرب کننده یا مواد لغزنده ای چون وازلین استفاده کنید.

پزشکان بازدید : 11 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

غریزه جنسی از غرایز اصلی انسان و از مهم ترین جنبه های شخصیت است که بر دیگر جنبه های شاکله وجودی و خصوصیات شخصیتی انسان تاثیر می گذارد. ارضا تنظیم و تعدیل غریزه جنسی ضروری است و غفلت از این جنبه فرایند تربیت را ناکارا و ابتر می سازد. تربیت جنسی جنبه ای غیر قابل انکار در تربیت بر می شمارد و ارائه آموزش ها و اطلاعات ضروری در رابطه با مسائل جنسی در ذیل پیشنهادات واقع گرایانه و نیز بهره جویی از توصیه های دینی در ایجاد تعدیل این غریزه ضرورتی غیر قابل انکار است. عنایت ویژه به تربیت در عصر حاضر ضرورت مضاعف بوده و فوریت پیدا می کند زیرا که گسترش شبکه های اطلاع رسانی و وسایل ارتباطی را تهدیدی است که به تشدید و تحریک شهوت منجر می گردد.

فروش فوق العاده شانه لیزری رشد مجدد مو

فروش فوق العاده شانه لیزری رشد مجدد مو(دارای گارانتی 12 ماهه)

دکتر بهشتی در بخش معنا و مفهوم تربیت جنسی بیان می نماید نباید تربیت جنسی را تنها به انتقال اطلاعات، آموزش مسائل جنسی، ایجاد زمینه رشد غریزه جنسی یا آشنایی با روش های ارتباط جنسی و بیان عوامل ضعف های جنسی منحصر نمود. او در ادامه با اتکا به نظریات اساتید رشته علوم تربیتی و علمای دین از قبیل مرحوم کاشانی تر بیت جنسی را از نظر ایشان این گونه تعریف می نماید که تربیت جنسی تنها در ارائه اطلاعات و آموزش های جنسی و یا پرورش و تحریک مضاعف این غریزه محدود نمی شود بلکه مقصود از این تربیت ایجاد موقعیت هایی است که متربی را با ارضاء مشروع غریزه و رفتار معتدل و هماهنگ با قاموس خلقت آشنا سازد و بهداشت روانی و جسمانی وی را امنیت بخشد. او را از انحراف و خطا در مسایل جنسی مصون دارد و در عین کام یابی دنیوی، عافیت و عاقبت به خیری متربی را دنبال نماید.

بهشتی در این بخش به نقل قولی تامل برانگیز از مرحوم کاشانی می پردازد که عبارت است از: «شهوت و تمایل جنسی برای ایفای لذت جنسی و بقای نسل در انسان به ودیعت نهاده شده اما بدون تردید این تمایل نیرومند و سرکش نیاز به هدایت و تعدیل دارد و در صورتی که مهار نگردد و به افراط کشیده شود یا مغفول ماند و به تفریط گراید و به اعتدال نباشد قطعا دین و دنیای انسان را تباه می سازد.»

تمایل سرکش جنسی نیاز به هدایت و تعدیل دارد و در صورتی که مهار نگردد و به افراط کشیده شود یا مغفول ماند و به تفریط گراید و به اعتدال نباشد قطعا دین و دنیای انسان را تباه می سازد.

پیامدهای خطرناک افراط و تفریط در ارضاء این غریزه

نکته قابل تامل در نظرات مرحوم کاشانی نوع نگاه ایشان به شهوت و تمایلات جنسی است. ایشان در عین تاکید بر تعدیل ارضاء غریزه و توصیه به تنظیم روابط، کارکرد شهوت را برای دو منظور ایفای لذت و بقای نسل مد نظر می گیرد. که این خود نشان گر تجویز نگاه لذت جویانه ایشان (درجایگاه یک فقیه) به روابط زن و مرد است منوط به این که در حیطه ضوابط و شرایط شرع ایجاد گردد. و این دیدگاه بیان گر این است که خلاف تصور مردم از فقه کام جویی در روابط مشروع زن مرد نه تنها حرمت ندارد که از جایگاه بی بدیل و منحصر به فردی نیز برخوردار است.

بهشتی در بخش تفاوت تربیت جنسی و اخلاق جنسی این گونه نظر می دهد که اگر چه این دو مقوله هر دو به مسایل جنسی می پردازند اما اخلاق جنسی به صدور حکم در رابطه با ارزش رفتارها، صفات و خصلت های جنسی می پردازد از این رو تنها مواردی را به بحث می گذارد که قابلیت نگرش ارزشی یا غیر ارزشی داشته باشند و در مقابل تربیت جنسی در رابطه با کلیه رفتارها صفات و خصلت های مرتبط با این غریزه بحث می کند و ما را با روش های اجرایی و کاربردی کنترل، اعتدال و ارضاء مشروع غریزه جنسی آشنا می سازد.

اصل ایجاد اعتدال در ارضای غریزه بر پرهیز از افراط تاکید می کند . کاشانی می گوید تفریط در این مقوله نیز خروج از اعتدال و عدل و انحراف از تقید به سیره نبوی است و علاوه بر این آنان که از رابطه زناشویی گریز دارند در برقراری ارتباط اجتماعی ناتوانند و تهذیب باطن نیز بدون ازدواج ابتر می ماند. (نقل به مضمون)

بهشتی روابط مشروع زن و مرد (رابطه زناشویی) را کانون مهر توصیف می نماید و متذکر می شود که اگر زن و مرد عشق و عاطفه خود را برای کانون خانواده ذخیره و مصرف نمایند به مرتبه ای از آسایش و آرامش نایل می گردند .

آموزش مسایل جنسی


در آموزش های جنسی باید اصل ابتلا رعایت گردد به این معنا که تنها به آموزش مسایلی باید پرداخته شود که فرد مبتلای به آن مسایل است و مسایل مربوط به هر مرحله ای همگام با رشد فرد و ورود به آن مرحله بیان می شود
.«تربیت جنسی به ما شیوه انتخاب همسر، همسرداری و چگونه زندگی کردن در خانه و خانواده را می آموزد.»

پاره ای از ضرورت های آموزش های جنسی مرحوم کاشانی

تاکید بر پوشش بدن به ویژه پوشش اندام های جنسی

دریافت اجازه برای ورود به حریم خصوصی دیگران

تفکیک محیط خواب کودکان از یک دیگر: بهشتی تاکید می کند یکی از روش های پیش گیری از انحرافات جنسی کنترل روابط و ارتباطات است که از جمله این کنترل ها تفکیک محیط خواب کودکان به ویژه کودکان غیرهم جنس از 6 سالگی است.

تاکید بر پرورش روحیه عفت و رعایت اصل عفاف

این مولفه در نگاه بهشتی از چنان تاکید و حساسیتی برخوردار است که وی با تکیه بر تعالیم دینی بیان می کند به دختران سوره مبارکه نور را بیاموزید و از آموزش سوره مبارکه یوسف خودداری نمایید. «پیام سوره نور حیا و عفاف است و به این جهت فرمان رسیده که این سوره را به دختران بیاموزید تا بنیان های عفاف و حیا در آنان مستحکم گردد. اما در سوره یوسف سخن از عشق زن به مرد رفتهاست.
آموزش جنسی

ارائه اطلاعات ضروری در رابطه با بلوغ و آشنایی نوجوان با تکالیف شرعی اعم از فردی و اجتماعی

رعایت حریم خصوصی و داشتن روابط رضایت بخش زناشویی

او پرده دری در رابطه با مسایل و روابط جنسی را موجب ناهنجاری های روانی و پیامدهای منفی می داند و تاکید می کند که والدین نباید گمان برند که کودک از درک این مسایل عاجز است یا عنایتی به این جنبه ها نمی کند. اگر در مکانی کودکی حضور دارد نباید مردی با همسر خود رابطه برقرار کند زیرا نهایتِ این عمل بی عفتی و زناکاری است. (به نقل از کاشانی )

«هر چند نظر غالب فقیهان استحباب ازدواج است اما با توجه به آیات و روایات فراوان در این زمینه و نیز با توجه به لسان آن ها و نحوه برخورد ائمه با این مساله احتمال وجوب آن بعید نیست.» (به نقل ازکاشانی ) ارضاء و تامین غریزه جنسی تا بدان میزان اهمیت دارد که اگر پیوند زناشویی انجام گرفت اما پس از آن زن یا شوهر با عیوب و نواقصی برخورد کردند که ناتوانی جنسی را به دنبال داشت بی تردید این عیوب موجب فسخ عقد نکاح است.»

بهشتی رابطه زناشویی موقت را نیز از دیگر روش های مشروع معرفی می کند

کاشانی در بخش دیگری از نظرات خود بحث تعدد زوجات را مطمح نظر قرار می دهد و بیان می دارد تعدد زوجات با قیود و حدود ویژه و در شرایط و موقعیت های خاصی پذیرفته شده است که ایشان از جمله این شرایط را پرداخت نفقه و اقامه عدالت و ایفای عادلانه حقوق گوناگون همسر معرفی می کند.

روش های کنترل غریزه جنسی


در نظر کاشانی عفت توان باطنی و درونی است که از طغیان شهوت جلوگیری می کند. اصل این توان در زن و مرد نهاده شده اما باید با ممارست پرورش یابد و پرورش این جنبه میسر نمی شود مگر با تکیه بر کنترل مصرف غذاهای شهوت زا، کاهش کمیت غذا و پرهیز از روابط و فضاهای برانگیزاننده شهوت از قبیل خلوت با نامحرم و نگاه حرام.

چگونه باید انگیزش دینی را تقویت نمود :دو روش برای تحقق این شرایط وجود دارد که عبارتند از: معرفت و بصیرت و دیگری تهذیب نفس و مقاومت در پیشگاه گناه.

سخنان دکتر بهشتی "استاد دانشگاه" در مقاله تربیت جنسی ار منظر فیض کاشانی

تعداد صفحات : 40

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 328
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 849
  • بازدید کلی : 12,340